04/02/2015

Es projecta Dalí, l’emperador de l’acció, el dijous 5 de febrer al Canal 33

Es projecta "Dalí, l'emperador de l'acció" el dijous 5 de febrer a les 23,30 h. dins del programa "El Documental", al Canal 33 de Televisió de Catalunya. Reflecteix la visita que l'artista va fer a Tarragona l'agost de 1973

El documental presenta la visita que l’artista polifacètic Salvador Dalí va fer a Tarragona el 17 d’agost de 1973, convidat per l’Ajuntament, amb motiu del Bimil·lenari de l’estada d’August a Tarraco.

La direcció i el guió és de Carles Pitarch i Maria Roig. Pedro Nogales, investigador de la URV, ha estat el documentalista i ha format part de la producció executiva; i José Carlos Suárez, professor de la URV, ha estat a la producció i ha estat assessor de continguts artístics.

Fruit de quatre anys de treball, el documental es va acabar al 2013, és en català i dura 50′. Neix de una idea de l’Aula de Cinema de la URV i JuanDesafinado Produccions, que la coprodueixen amb Televisió de Catalunya. La idea original es va transformar i enriquir amb la resposta de ciutadans anònims a la crida feta, persones que recordaven l’episodi i tenien materials sobre la visita. En l’obra participen disset testimonis i cinc experts sobre l’art de Dalí.

L’esdeveniment permet endinsar-se en un aspecte de l’obra de Dalí encara poc conegut, el Dalí performer, el Dalí vinculat a l’art més modern i efímer. Aquest fet local, la visita, es converteix en universal gràcies a la seva enorme figura, que al documental s’explora i analitza amb diversos materials.

Películes amateurs d’aquell dia, gravacions àudio, fotografies i sobretot la veu dels ciutadans que el van viure i dels experts en la figura daliniana, permeten conèixer més l’artista i saber com es veia l’art més avantguardista en una capital de província sota el règim.

Carles Pitarch, operador de càmera, muntador i director de fotografia de JuanDesafinado Produccions, i Maria Roig, directora i realitzadora cinematogràfica, ja havien treballat junts en altres documentals relacionats amb l’Aula de Cinema de la URV.

El documental es va estrenar el 30 d’octubre passat al Teatre Tarragona, amb una taula rodona prèvia amb experts sobre el geni empordanès que va tenir lloc a la Universitat.

“Dalí, emperador de l’acció” va rebre al 9è Festival Memorimage, al novembre, el Premi MemoriReus-Rabassa a la millor producció nascuda a la demarcació.