31/07/2017

Es publica un manual que facilita l’organització de concursos sobre innovació social

És el resultat del projecte I-SICS, un programa Erasmus + coordinat per la URV per sensibilitzar els universitaris sobre els problemes del seu entorn

Manuel Gros, estudiant del Màster en Emprenedoria i Innovació, en la presentació del projecte “StrateDo”.

I-SICS – Concurs Internacional d’Innovació Social per a Estudiants i Adults” és el nom del projecte europeu que ha tingut com a objectiu sensibilitzar els estudiants universitaris sobre els problemes més importants de les seves regions i encoratjar-los a pensar en termes socialment responsables, perquè puguin convertir-se en activistes efectius, compromesos amb la seva societat.

El grup de recerca FHOM (Factor Humà, Organitzacions i Mercats) de la Facultat d’Economia i Empresa de la URV, juntament amb els seus quatre socis a Hongria, Croàcia, Eslovàquia i Bèlgica, han fet públic aquest manual de concursos per a la innovació social  (Kit I-SICS), un dossier de materials, que orienta per a  l’organització de concursos sobre aquest temari i es pot aplicar a tot Europa. El manual ofereix l’oportunitat a qualsevol institució –universitats, ajuntaments, etc.- d’organitzar el seu propi concurs d’innovació social. El manual es pot descarregar i conté les bones pràctiques, les experiències recollides anteriorment dels socis, i les experiències compartides durant l’organització de cada concurs nacional que s’ha dut a terme durant el 2016.

Aquest projecte ha permès generar bones pràctiques en el camp de l’emprenedoria social i la innovació social, a través dels concursos dirigits a estudiants universitaris en aquest nou camp. A més, el concurs internacional d’innovació social ha servit de campanya de conscienciació de les qüestions socials més importants tan a universitaris, empreses, mitjans de comunicació, actors de diferent tipus, etc. per encoratjar-los a actuar de manera socialment responsable.

Dues iniciatives de la URV, premiades a la final

La competició d’emprenedoria i innovació social que es va dur a terme el 2016 va ser part del projecte oficial de la Unió Europea I-SICS. El projecte es va realitzar simultàniament a cinc països de la Unió Europea en els quals hi va haver una universitat encarregada de portar a terme les fases estatals, per tal que les iniciatives dels participants estiguessin arrelades a un territori.

Des de cada Universitat es va realitzat la formació dels participants en el concurs, un procés durant el que hi van prendre part una trentena de participants, que van desenvolupar les seves idees d’emprenedoria i innovació social i van aprendre a materialitzar-les en un projecte convincent i tècnicament solvent. Les rondes regionals del concurs van ser organitzades al maig de 2016 per a tots els socis i els competidors més ben posicionats de cada regió van competir en el concurs internacional al passat agost a Veszprem, a la Universitat de Pannonia, Hongria.

Tres projectes -dos dels quals formats per grups de dues persones- dissenyats per estudiants de la URV van ser els guanyadors de la fase estatal de la competició d’emprenedoria e innovació social i van anar a Hongria per rebre assessorament per desenvolupar més a fons els seus projectes i participar a la final de la competició, en la qual hi van prendre part representants dels cinc països que formen part del projecte europeu (Bèlgica, Hongria, Eslovàquia, Croàcia i Espanya).

El projecte “Apadrina un muro” guanyador de la presentació més creativa.
Una de les creacions de l’empresa, que ja rep encàrrecs d’ajuntaments i empreses.

Els guanyadors de la fase estatal celebrada a la URV van ser Gisela Costa, estudiant del Màster en Emprenedoria i Innovació de la URV, pel projecte “Incluser” una proposta de creació d’una empresa social dedicada a la prestació de serveis de càtering de petit format, i que persegueix l’objectiu de generar ocupació i donar visibilitat a les persones amb discapacitat intel·lectual; Lucas Amat, estudiant del grau d’Administració i Direcció d’Empreses, amb el projecte “Apadrina un muro”, una organització social que fomenta l’art urbà amb murals a la via pública i que es presenta per donar servei a ajuntaments, a artistes i a la ciutadania. Manuel Gros, també estudiant del Màster en Emprenedoria i Innovació, amb el projecte “StrateDo”, que desenvolupa una aplicació que permet que les empreses petites i microempreses puguin accedir als serveis de assessorament de màrqueting en línia.

D’aquests tres projectes dos van estar entre els sis guardonats de la final.  El projecte “Apadrina un muro” va rebre el premi a la presentació més creativa. Aquest projecte està en marxa i s’estan fent murals per encàrrec per a empreses i particulars;   i el projecte “Strate Do” va rebre el premi al millor potencial global.  D’altra banda el projecte Incluser, que va quedar finalista, continua creixent a Bahía Blanca, a Argentina. Actualment hi treballen 14 persones amb discapacitat i tot i està ampliant la seva cartera de serveis.

El projecte s’emmarca en el marc del Programa Erasmus + de Cooperació i Innovació per Bones Pràctiques i la URV ha cooperat amb els següents socis: Universitat de Pannonia – Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials (Hongria), CVO Antwerpen ), Consorci Europa (Hongria), BIC Group SRO (Eslovàquia) i Agència de Desenvolupament Regional de Eslavònia i Baranja (Croàcia).