22/05/2018

Les propostes dels estudiants d’Arquitectura seran presents a la Biennal de Venècia

RCR Arquitectes, que exposa a la 16a Mostra Internacional del 26 de maig al 25 de novembre en representació de Catalunya, ha escollit idees de les vuit escoles d'arquitectura catalanes sobre la natura

Estudiants d'Arquitectura de la URV durant l'elaboració de les propostes de projecte per a la Biennal de Venècia d'Arquitectura 2018.

A la Biennal d’Arquitectura de Venècia, que s’organitza del 26 de maig al 25 de novembre d’aquest 2018, s’hi exposarà el projecte “RCR. El somni de natura”, la proposta catalana comissariada per RCR Arquitectes, Pati Núñez i Estel Ortega i produïda per l’Institut Ramon Llull. El projecte compta amb un espai específic per a la col·laboració de les vuit escoles catalanes d’Arquitectura, entre les quals hi ha l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV (ETSA), que han respost a la pregunta d’RCR Arquitectes: què aprenem de la natura? Cinc de les propostes plantejades pels estudiants de l’ETSA es projectaran al pavelló català.

Els tres arquitectes que integren RCR Arquitectes i que van guanyar el Premi Pritzker 2017 d’Arquitectura han creat per a la 16ena Mostra Internacional d’Arquitectura un espai que busca repensar la relació entre la humanitat i la natura a partir de l’espai on treballen, a la vall de Bianya, Girona, i convertir-lo en una experiència sensorial per als visitants. En aquest marc, Rafael Aranda, Carme Pigem i Ramon Vilalta van demanar als estudiants de les escoles d’arquitectura identificar què transmet la natura a les persones i assajar espais arquitectònics que incorporin aquests valors.

A l’ETSA van participar a la crida més d’un centenar d’estudiants de tots els cursos, que, organitzats en grups de treball, van desenvolupar 20 propostes diferents. Totes van ser enviades a RCR Arquitectes, que, finalment, va escollir-ne cinc per dur a Venècia. “No es tractava de resoldre els problemes de la natura, sinó escollir una idea i representar-la molt gràficament”, explica Josep Maria Toldrà, professor de l’ETSA que ha guiat als estudiants en l’elaboració de les propostes.

En el procés creatiu van seguir cinc passos diferents: en el primer els calia desenvolupar el concepte o l’origen de l’espai arquitectònic a crear, en el segon calia mostrar el potencial del lloc escollit, en el tercer s’havia de desenvolupar un programa i establir relacions entre les parts que l’integren, en quart lloc s’arribava a la proposta, com a resultat dels passos anteriors mostrant la qualitat de l’espai arquitectònic creat en relació a les persones que l’experimentaran i, per últim, havien de fer una síntesi de tot el procés.

“No entenc aquests humans” és una de les cinc propostes dels estudiants de l’ETSA seleccionades per ser projectades a la Mostra Internacional d’Arquitectura de Venècia.

Algunes propostes dels estudiants es fixaven en ubicacions properes, com ara la Mussara, la petroquímica i les runes industrials, altres reflexionaven sobre l’entrada del camp a les ciutats, i altres van desenvolupar una proposta d’un nivell d’abstracció més alt, en la que reflexionen, per exemple, sobre la relació entre la natura i la indústria utilitzant la pintura. Les cinc propostes es projectaran a l’espai d’exposició de Venècia.