08/04/2022

Estudiants d’Arquitectura construeixen un observatori d’aus al riu Llobregat

L'acció parteix d'un estudi sobre l'urbanisme i arquitectura del municipi d'Abrera, al Baix Llobregat

Estructura final de l'observatori d'aus.

El professorat de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura va transformar en una oportunitat per als estudiants l’encàrrec de l’Ajuntament d’Abrera (Baix Llobregat) de fer un estudi sobre els problemes urbanístics i arquitectònics de la zona. Així, els estudiants de l’assignatura d’Urbanisme i Projectes II van intervenir directament en aquesta localització amb la construcció d’un observatori d’aus.

Durant el segon quadrimestre, cada estudiant va treballar de manera individual en els croquis per a la construcció de l’observatori prop de la llera del riu Llobregat. Els professorat va classificar els avantprojectes en funció de les característiques i els estudiants van treballar de forma col·laborativa per presentar una proposta més elaborada i van votar el disseny més adequat. A partir d’aquí van construir el disseny seleccionat amb la reutilització de materials, com ara les fustes, que procedien d’una exposició guanyadora del premi d’arquitectura Alejandro de la Sota, i en van obtenir així també un benefici pedagògic.

Des de l’inici, explica el professor Arturo Frediani, la filosofia de l’Escola d’Arquitectura ha estat vincular el procés d’aprenentatge dels estudiants amb la producció de resultats que tinguin un impacte sobre el territori.

El mateix Frediani detalla que aquesta iniciativa ha permès als estudiants veure com es pot convertir una idea en alguna cosa tangible i real. De fet, assolir que el disseny d’una estructura se sostingui per ella mateixa i que, a més sigui segura, implica una dificultat de la qual el professorat en va ser conscient des d’un inici. No obstant això, ha estat tot un repte profitós per veure de primera mà quin és el vertader ofici d’un arquitecte.