08/07/2022

Estudiants de 4t d’ESO i 1r de batxillerat participen en la nova edició de EstiURV

Han dedicat una setmana de les vacances a participar dels tallers científics que la URV organitza amb l'objectiu de fomentar el seu interès per la ciència i despertar vocacions

Una imatge del taller Biotecnologia a la teva taula.

La Universitat Rovira i Virgili ha impulsat aquest estiu diferents iniciatives per fomentar l’interès dels joves per la ciència. S’ha convocat una nova edició el programa EstiURV, adreçat a alumnes de 4t d’ESO i de 1r de batxillerat i que s’ha dut a terme durant aquesta setmana als laboratoris i a les aules de la Universitat. D’aquesta manera, les noies i els nois que enguany han acabat el darrer curs d’ESO o el primer curs de batxillerat han pogut dedicar una setmana de les seves vacances d’estiu a participar dels tallers científics que la URV organitza amb l’objectiu de fomentar el seu coneixement i ajudar-los a saber realment què els agrada i que voldrien estudiar.

En total s’han organitzat set tallers, sis s’han dut a terme aquesta setmana i un es farà la setmana vinent. Dels d’aquesta setmana un ha estat el taller “Experimentem amb química” impartit per Federico Guerrero,  doctorand en Ciència i Tecnologia Química, pretén “introduir el concepte de catàlisis, consistent en afegir una substància que accelera la ració química amb un millor impacte econòmic i menor impacte ambiental” explica Guerrero. Aquests tallers pretenen apropar la ciència de manera interactiva als joves preuniversitaris: “Em vaig apuntar sobretot pel tema pràctic. I sobretot perquè vull estudiar Química a la URV el pròxim any. I així de pas, ja agafo rodatge en els laboratoris en els quals estaré els pròxims quatre anys. Estic ja convençuda que m’encanta” apunta Blanca Gómez, una estudiant que acaba de finalitzar el segon curs de batxillerat. “Els laboratoris són molt complets, el material és molt extens. “Es nota que els investigadors saben el que expliquen” afirma Antoni Cortés, estudiant de 1r de batxillerat.

També s’ha impartit el taller, Python, juguem?, que coordina la investigadora Àngels Montcusí.  L’objectiu, explica, és “aprendre a programar jocs utilitzant llenguatge de programació Python” afirma la seva responsable. “També s’aprèn el llenguatge i la dificultat que existeix en implementar un joc. Inclús alguns dels alumnes empraran aquest llenguatge pels seus treballs de recerca de Batxillerat” , diu Montcusí. Roger Abella, estudiant de 1r de batxillerat, n’és una. “Vull aprendre una mica de Python pel Treball de Recerca, que el vull fer sobre la relativitat, per després fer una carrera de física” explica. Per la seva part, Mario Maguilla, estudiant de 4t d’ESO, pretén aprendre una noció de Python per continuar amb ell més tard: “Jo ja havia programat abans, i volia aprendre a programar Python i per això em vaig apuntar. Vull aprendre a programar-ho per després continuar fent-lo de manera autònoma” detalla.

“Biotecnologia a la teva taula” és un altre dels tallers impartits aquests dies al campus Sescelades. Adrià Villalta, Florijan Jalsevac i la coordinadora del taller, Helena Segú, són doctorands de nutrició i metabolisme i imparteixen aquestes sessions. “Estan aplicant tècniques d’enginyeria genètica, detecció de transgènics i modificació genètica. Aprendran a ser crítics i a fer un disseny d’un experiment per resoldre problemes reals. I sobretot que descobreixin si és això a allò que es volen dedicar” afirmen els investigadors. “Espero aprendre nous aprenentatges de la biotecnologia i tenir una base. Vull estudiar alguna cosa relacionada amb els laboratoris. Biomedicina, bioquímica… Espero que després d’aquesta experiència pugui projectar la meva carrera universitària a la URV” assegura Júlia Llobet, estudiant de 4t d’ESO. I Daira Muset, estudiant del mateix curs, confia que, amb aquest taller, tindrà més eines per decidir quina serà la seva dedicació en un futur: “Espero aprendre a saber com funcionen els laboratoris i acabar de decidir-me de si m’agrada la biotecnologia” finalitza l’estudiant.

Per a més informació: https://www.urv.cat/ca/recerca/divulgacio/escoles/estiurv/