15/02/2018

Estudiants de secundària aprofundeixen en la literatura catalana a la URV

125 joves de batxillerat que cursen Literatura Catalana de modalitat han participat aquest matí en una jornada de conferències i tallers al campus Catalunya

Tots els estudiants han fet els quatre tallers de literatura catalana programats.

La 1a Jornada de potenciació de la Literatura Catalana per a alumnes de modalitat ha acollit aquest matí 125 estudiants procedents dels instituts Vila-seca, Constantí, El Morell, Gabriel Ferrater, Jaume I, Narcís Oller, Sant Pere i Sant Pau, Coster de la Torre i Martí i Franquès, del Camp de Tarragona. Per primera vegada s’ha dut a terme aquesta jornada a diferents universitats catalanes, i a la URV la iniciativa ha obtingut molt bona resposta en les inscripcions fetes pels estudiants. Impulsada pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat, la jornada l’han coorganitzat el Departament de Filologia Catalana i l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE).

En l’acte de la inauguració Carme Oriol, cap del Departament de Filologia Catalana, ha animat els alumnes a viure i gaudir de la literatura. Imma Reguant, directora dels Serveis Territorials d’Ensenyament a Tarragona, ha dit que es tracta d’obrir portes, noves perspectives, als estudiants, perquè puguin descobrir l’amor per la literatura i el país. Rosa Artigau, directora general d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, evocant el valor de la literatura i els llibres, ha recordat una frase d’Anne Frank, que transmet que les persones lliures no podran mai imaginar què signifiquen els llibres per a les persones que, com ella, van haver d’estar tancades per amagar-se dels nazis.

L’objectiu de la Jornada era donar suport al professorat de literatura catalana de secundària en l’assignatura de Literatura Catalana de modalitat, que poden cursar estudiants del Batxillerat d’Humanitats i Ciències Socials; potenciar aquests estudis i obrir la Universitat als futurs alumnes, que poden optar a cursar el grau de Llengua i Literatura Catalanes. Josep Bargalló, de l’ICE, ha explicat que el Projecte de Potenciació de la Literatura Catalana és més ampli, que forneix els professors de secundària de material de treball a l’aula i que s’ha constituït un grup de treball amb professorat universitari i de secundària per seguir treballant.

La inauguració de la Jornada i les conferències han tingut lloc a l’Aula Magna.
Conferències, tallers i recital de poesia amb música

Al llarg del matí els estudiants han pogut seguir dues conferències: “La dona moderna: voluntat i aventura” (Solitud i aigües encantades), per Magí Sunyer (URV); i “Llegir i viure Carner, Salvat-Papasseit i Vinyoli”, per Montserrat Corretger (URV). Els quatre tallers programats han anat a càrrec de professors de secundària. Fina Masdéu (I. Gabriel Ferrater) ha dirigit: “De la literatura a les cuines”; Montserrat Cendra (INS El Morell) ha dirigit: “Tastet sensorial amb El poema de la rosa als llavis” ; Dolors Añón (INS Jaume I), “Interpretem els nostres clàssics”; i Jordi Martí (INS Baix Penedès), “A la poesia a través del hip hop”. Per acabar la Jornada, hi ha hagut un recital de poesia d’autors catalans a càrrec de Jordi Francesch, “Res no és mesquí”, acompanyat per la pianista Lídia Papió.

El dia 28 de febrer la jornada es farà al campus Terres de l’Ebre de la URV a Tortosa, per acollir estudiants del Baix Ebre, Montsià i Terra Alta. El dia 14 de març es repetirà la Jornada al campus Catalunya, per a més joves del nord de la demarcació.