21/04/2020

Estudiants d’Educació Primària creen una web amb material didàctic per fomentar el gust per la lectura

Entre els contes i narracions que s'inclouen a la web n'hi ha de relacionats amb l'actual pandèmia

L’actual situació de confinament que allunya des de fa setmanes els escolars de les aules està servint també per incrementar la creativitat dels docents i dels estudiants d’Educació Infantil i Primària, la qual cosa es tradueix en un augment considerable de propostes educatives en línia. Així, a les portes de Sant Jordi, una de les dates més senyalades del calendari escolar, els estudiants de 4t del Grau d’Educació Primària del campus Terres de l’Ebre de la URV han tret a la llum una web que amb el nom “Cap infant sense Sant Jordi” inclou material didàctic per fomentar el gust per la lectura.

La idea naix a partir d’una proposta de la professora del campus ebrenc Marta Tena, que imparteix l’assignatura Ensenyament i aprenentatge de les llengües III. “En aquesta assignatura donem didàctica de la literatura i els vaig demanar als estudiants que preparessin activitats online per fomentar el gust per la lectura”, explica Tena, tot precisant que ho va plantejar com una proposta voluntària per pujar nota i s’hi van apuntar vint estudiants. “Han tingut llibertat tant per crear les activitats com per a escollir les lectures treballades, ara bé, un dels criteris que han hagut de seguir és el de dissenyar activitats que poguessin ser treballades el més autònomament possible pel alumnes”, argumenta Tena.

El muntatge i disseny de la web l’han realitzat els mateixos alumnes de 4t d’Educació Primària

Una vegada recollides les propostes de seguida van pensar a compartir-les amb la comunitat educativa. “Estem en un moment difícil i pensem que amb aquest espai web nosaltres també podem ajudar al professorat de primària i a les famílies a tenir més recursos al seu abast”, explica Alice Pospesch, una de les estudiants de quart que al marge d’aportar activitats també ha participat activament en el disseny de l’espai web. “Primer vam pensar en un bloc però una web és molt més visual i intuïtiva i a més ens permet posar enllaços i afegir nous materials d’una manera més fàcil”, assenyala Pospesch tot precisant que “també hem volgut acotar al màxim l’accés als recursos perquè els xiquets i xiquetes no acabin fent cap a d’altres espais de la xarxa”. Així cada conte o text narratiu compta amb un enllaç a un text escrit o un vídeo on l’alumne pot llegir, veure o escoltar el conte, i un altre amb l’activitat o activitats dissenyades pels estudiants de quart per treballar les competències de la comprensió lectora i oral i l’expressió escrita, principalment. Els continguts estan en català i en castellà, però algunes activitats donen l’opció de fer-les en anglès.

Entre els contes i narracions, ordenats per cicles (cicle inicial, mitjà i superior), n’hi ha des de tradicionals com El llop i les set cabretes,  La rateta que escombrava l’escaleta o La princesa ratolina, fins a d’altres relacionats amb la Covid-19 com Els superpoders de la infermera o l’especial de l’InfoK sobre el coronavirus. Entre les activitats proposades s’inclouen jocs amb tauler per demostrar la comprensió lectora o per construir històries noves, activitats de correcció d’errors o sopes de lletres. “Creiem que és important que hi hagi un cert component lúdic”, explica Marta Tena, tot precisant que la web també té un apartat amb àudio contes enregistrats pels mateixos estudiants i aniran afegint altres materials com embarbussaments i vídeos.