09/06/2022

Els estudiants del grau en Educació Primària experimenten l’educació plàstica amb artistes que treballen amb la natura

El resultat es pot veure en una exposició a la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia

Exposició "Educació, natura i art", feta pels estudiants del grau en Educació Primària.

“Educació, natura i art” és una mostra d’exercicis plàstics que han fet els estudiants de segon curs del grau en Educació Primària i que es pot veure al vestíbul de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia. Fotografies, vídeos, dibuixos, pintures, modelat amb fang i llibres d’artista són algunes de les tècniques i suports que aquests estudiants han utilitzat.

L’experiència educativa tracta artísticament el tema de la natura i parteix de l’exposició “Physis”, organitzada per Mèdol Centre d’Art de Tarragona a la Casa Canals, en la qual diferents artistes del territori van reflexionar sobre l’empremta humana en el paisatge. Roger Caparó i Núria Rion són dos dels artistes que van exposar a la mostra “Physis” i han conduit dos tallers plàstics amb els estudiants de la Universitat. El resultat es pot veure a l’exposició.

Llibre d’artista de Núria Rion fet per estudiants.

L’artista tarragoní Jordi Llort també ha contribuït fent de guia de la seva exposició “Plàstic fa fàstic” (Escola d’Art de la Diputació), exemple clau de compromís mediambiental i Eco-art.

L’experiència docent ha comptat amb el suport de les assessores d’Educació Plàstica de l’IMET que van fer una xerrada sobre els seus projectes educatius de Natura i Art en col·laboració amb les escoles de Tarragona. Per últim, la mestra de l’Escola Pax, Jacqueline Pedescoll, va compartir amb l’estudiantat de la URV una experiència educativa sobre els arbres que es va allargar durant tot un curs escolar de manera transversal.

Es tracta d'”una experiència plena de sensibilitat estètica, expressió artística i respecte a la natura”, segons valora la professora Eloisa Valero. Ana Ortega, estudiant del grau, explica que “l’itinerari que hem viscut a classe m’ha ajudat a ser conscient de la responsabilitat que tenim, com a futurs mestres, d’ajudar els nostres alumnes a comprendre com és d’important cuidar i estimar la natura. A classe hem après diferents formes de treballar la natura a l’aula a través de l’art, i ara ens toca a nosaltres, com a futurs mestres, aplicar-les i ser una part més de la solució”.

Exposició “Educació, natura i art”, feta pels estudiants del grau en Educació Primària.

A partir del contacte amb els artistes, els estudiants han pogut comprovar l’aplicabilitat de les propostes a l’aula: Roger Ros, estudiant, explica que “la Núria Rion utilitza la natura com si fos el seu suport per fer art, per exemple: el frottage en una gran paret, frottage a gran escala! A classe la posaria d’exemple per explicar que no es hem de limitar al suport paper sinó que la natura ens pot proporcionar grans suports i materials.”

Núria Iglesias hi afegeix que “m’ha cridat l’atenció l’artista Jordi Llort perquè recull residus que estan destruint el nostre entorn i després els reutilitza per fer obres artístiques. Fomenta molts valors educatius i, a més, podríem fer plàstica de manera transversal. Per treballar aquest referent a l’aula, aniríem a la platja, al bosc o a qualsevol espai a recollir tots els residus plàstics presents, per després realitzar les nostres creacions artístiques.”