16/02/2024

“Cal ser curiós, provar coses, canviar els costums, perquè aquest és el moment i passa ràpid”

El 13% de la comunitat d'estudiants de la URV són internacionals. Alguns d'ells hi són fent una mobilitat procedents d'altres universitats, una experiència que viuen intensament

Kornelia Hasuniak i Louis Vincent, estudiants de mobilitat que provenen de Polònia i França.

Kornelia Hasuniak i Louis Vincent són dos dels 462 estudiants que aquest curs han arribat a la URV a través d’un programa de mobilitat, per estudiar el grau en Anglès i el grau en Llengua i Literatura Hispàniques a la Facultat de Lletres de la URV. Del ventall d’universitats internacionals on podien fer els seus estudis, van escollir la URV per la ubicació i l’oferta formativa, però l’estada els ha permès desenvolupar-se en altres àmbits.

“Fa quinze anys que estudio l’espanyol -explica Kornelia-, m’encanta aquest país, i viure aquí com a estudiant internacional és una gran experiència”. En destaca les persones amb qui s’ha trobat – “aquí tothom somriu molt i et sents acollida”, explica-, i la tranquil·litat de la ciutat i de la Universitat.

Louis també valora la tranquil·litat i, alhora, el ventall d’activitats a fer a Tarragona. Això ho permeten, en gran part, els horaris de la Universitat: “Són flexibles i concentrats. A diferència de la meva universitat, aquí pots anar a classe pel matí i tenir les tardes lliures per a fer qualsevol cosa”, explica.

Sobre l’experiència de fer una estada internacional, l’estudiant polonesa explica com ha après que es pot conèixer molta gent i, en aquest sentit, afirma que l’Erasmus és una eina excepcional. Per a ella és una experiència “enriquidora”, que li ha permès viatjar per les ciutats del territori i conèixer la cultura local: “Ho recomanaria a tothom”, diu, per això aconsella els estudiants nouvinguts no tenir por i gaudir de l’estada. “Fas amics de seguida i tot és molt fàcil”, conclou.

Louis Vincent i Kornelia Hasuniak al bar del campus Catalunya, un dels punts de trobada dels estudiants.

La multiculturalitat és un factor que destaca Louis: “Al meu grup d’amics hi ha molta diversitat de nacionalitats, italians, francesos, de la resta d’Europa, un mexicà, una japonesa… Això és molt interessant perquè podem compartir les cultures i costums.”

Alhora, per a aquest estudiant francès, l’Erasmus li ha servit per viure sol per primer cop, així com per ser autònom en aspectes com ara fer els tràmits administratius.

Més de 2.000 estudiants internacionals

Com la Kornelia Hasuniak i el Louis Vincent, un total de 462 nois i noies estudien aquest curs als centres de la URV procedents d’altres universitats. Uns quants més, 496, han fet el trajecte invers, de manera que cursen una part dels estudis en una de les universitats amb les que la URV té conveni i poden, per tant, obtenir el reconeixement acadèmic.

No obstant això, els estudiants de mobilitat no són els únics internacionals als campus de la URV. Als estudis de grau hi ha un total de 914 estudiants de fora de l’Estat espanyol (el 7,2% del total); els estudiants internacionals són el 29,8% als màsters (642 de 2.153 alumnes), i al doctorat són pràcticament la meitat, el 44,5% dels 1.207 investigadors predoctorals que hi ha actualment a l’Esola de Doctorat, encara que la matrícula és encara oberta.

Els estudiants internacionals són, doncs, una comuniat de 2.093 persones aquest curs, el 13% del total d’estudiants de la URV. El 32% procedeixen d’Amèrica; el 28%, de la Unió Europea, el 16%, d’Àsia; el 14% d’Àfrica i el 10% de la resta d’Europa.

Acollida dels estudiants internacionals

El Centre Internacional de la URV assessora els estudiants sobre l’allotjament, el sistema sanitari, la legalització de la seva estada, els informa sobre les activitats lúdiques al seu abast i els ofereix també el programa Mentors URV, en què estudiants de la Universitat fan un acompanyament als nouvinguts els primers dies de la seva arribada a Tarragona.

Els estudiants nouvinguts aquest semestre han participat en l’acollida que els ha preparat l’I-Center i el Servei Lingüístic.

Kornelia Hasuniak corrobora que tot i la incertesa de l’arribada, la implicació del personal i els estudiants de la URV i les activitats organitzades, com els Welcome Days o les conferències per als estudiants de mobilitat, li han permès conèixer molta gent. En aquest sentit, valora positivament el suport de l’I-Center i de qualsevol persona de la Universitat i, fins i tot, de la ciutat d’acollida: “La gent t’ajuda moltíssim. Si tens algun dubte, pregunta a algú i segur que t’ajudarà”.

Així mateix, els estudiants poden accedir als serveis d’Esports, el Servei Linguistic i el portal d’ocupació, tenen accés també a l’atenció psicològica, el voluntariat i les aules culturals.

Davant la perspectiva de canvis que ofereix una estada internacional, Louis recomana als nouvinguts “ser curiosos, provar coses, canviar els costums, perquè aquest és el moment i passa ràpid.” En aquest sentit, els estudiants internacionals també han de fer front a alguns aspectes del xoc cultural. Per a l’estudiant francès ha estat l’adaptació als horaris, que són diferents del seu país d’origen.

El Servei Lingüístic i el Centre Internacional organitzen el Cultural Day per als estudiants internacionals.

Aquesta setmana, el Centre Internacional i el Servei Lingüístic han donat la benvinguda als estudiants internacionals que s’han incorporat aquest semestre a través de diverses sessions en les que han pogut conèixer no només els serveis que tenen a l’abast per desenvolupar-se en el dia a dia sinó també el context social i cultural de la universitat d’acollida. Per això a través d’un taller se’ls facilita la informació sociolingüística sobre la llengua catalana, que és la llengua pròpia i d’ús normal a la Universitat. També s’han reforçat l’oferta de cursos inicials de català i les activitats culturals, com a part del Pla d’acollida lingüística i cultural de la URV.