14/02/2020

Els estudiants de la URV es formaran en una nova eina per a la investigació d’incidents i l’anàlisi de riscs

L'empresa Sologic cedeix a la Universitat un programa informàtic per identificar les causes dels accidents. S'implementarà de forma pilot als graus de Química, Enginyeria Química, Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris i el Màster universitari en Prevenció de Riscos Laborals

El programa educatiu Causelink for EDU, de l’empresa de software Sologic, s’implantarà a la URV amb l’objectiu que els estudiants aprenguin a utilitzar una eina per investigar incidents i seguir un procediment d’anàlisi de causes de manera lògica i intuïtiva. Aquest programa informàtic és un complement a la formació dels estudiants dels graus que tenen sortides laborals relacionades amb la indústria. Així, els permetrà posar en pràctica el mètode científic amb el qual ja es formen al llarg de la carrera però amb una nova eina que ja utilitzen multinacionals del sector químic i alimentari.

La URV és la primera universitat de l’Estat espanyol que implementarà el programa, que ja s’utilitza en 8 universitats americanes i australianes. El curs 2020-21 s’implementarà inicialment als graus de Química, Enginyeria Química, Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris i al Màster universitari en Prevenció de Riscos Laborals. Es tracta d’una prova pilot, ha explicat la rectora, Maria José Figueras, durant la presentació de l’acord, que “es pot estendre a d’altres àmbits perquè és aplicable a qualsevol problema”.

De fet, els estudiants d’aquests ensenyaments ja es formen en l’utilització de metodologies per a la investigació de causes i en prevenció, com és el cas de l’assignatura de Seguretat industrial, al grau d’Enginyeria Química i transversalment en tots els graus. Per això, Montse Ferrando, directora de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química de la URV, ressalta que el programa Causelink for EDU  “posa a l’abast dels estudiants les noves tecnologies que s’utilitzen a la indústria, de manera que quan arriben al món professional tenen les competències que adquireixen durant els estudis i també els coneixements de les eines”.

L’empresa angloamericana cedirà a la Universitat el programa informàtic, que incorpora tres hores de formació a distància que mostren pas a pas la metodologia que empra l’eina. Aquest software guia les persones que investiguen un accident en la recopilació d’informació, la definició del problema, anàlisi de les causes, les accions preventives i correctives i, finalment, es genera un informe final. “El programa – resumeix Joan de Torres, representant de l’empresa Sologic a Europa- t’ajuda a representar un problema a partir de totes les causes que l’han produït”.

Yolanda Cesteros, degana de la Facultat de Química, explica que “a les universitats ja seguim el mètode científic i formem els nostres estudiants amb aquesta metodologia, i el software serà un complement que ens permetrà mostrar el mètode de manera estructurada i senzilla”.

Joan de Torres explica que “el software Causelink Enterprise no ha d’estar només en mans de les empreses sinó també dels estudiants que un dia seran professionals i podran exigir utilitzar-lo a l’àmbit laboral”.

La pròpia URV també incorporarà aquesta metodologia a la seva Oficina de Prevenció de Riscos Laborals.