14/07/2023

L’Escola d’Arquitectura de la URV despunta a la 6a Mostra d’Arquitectura de les Terres de Lleida

El doctorand Jaume Farreny ha estat premiat per una obra efímera que instal·la la poesia a la Seu Vella i per la intervenció en un mas d'Alguaire, i el professor Juan Fernando Ródenas ha guanyat un premi ex aequo pel projecte de reconversió d'un magatzem agrícola en habitatge

“Poema de l'Home”, de Jaume Farreny, al claustre de la Seu Vella de Lleida.

L’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV (ETSA) ha estat present a la 6a Mostra d’Arquitectura de les Terres de Lleida amb els projectes destacats de Jaume Farreny, doctorand del grup de recerca PATRIARQ-CAIT, i de Juan Fernando Ródenas, professor de l’ETSA i membre del mateix grup de recerca.

Jaume Farreny va ser reconegut en dues categories en aquesta mostra que organitza el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya – Demarcació de Lleida. D’una banda, se li ha reconegut l’obra efímera “Dos llocs i un poema. Escenografia Poema de l’Home“, que s’ha instal·lat al claustre de la Seu Vella de Lleida i a la Vinya dels Artistes de la Pobla de Cérvoles. El jurat l’ha valorat per la capacitat evocadora en traslladar un poema de Guillem Viladot, Poema de l’Home, de la Seu Vella al paisatge, posant èmfasi en la condició visual i disseny d’un sistema reversible i reutilitzable de suport que després trasllada a la natura de la Vinya dels Artistes.

“Poema de l'Home”, de Jaume Farreny, a la Vinya dels Artistes, la Pobla de Cérvoles.
“Poema de l’Home”, de Jaume Farreny, a la Vinya dels Artistes, la Pobla de Cérvoles.

De l’altra banda, ha estat premiada la seva obra “Horta de ratera”, feta a Alguaire, en la categoria d’intervencions en espais exteriors urbans o de paisatge. Per al jurat, es tracta d’una intervenció austera que, mitjançant l’ús precís de tres materials -acer, ceràmica i fusta-, aconsegueix unir escales tan diferents com la del territori i la de la petita construcció agrícola. Amb una mínima intervenció es dilueixen els límits entre paisatge i construcció.

Horta de ratera, de Jaume Farreny, a Alguaire.

Per la seva banda, el professor de l’ETSA Juan Fernando Ródenas ha exposat a la 6a Mostra d’Arquitectura de les Terres de Lleida la reconversió d’un magatzem agrícola en habitatge i estudi a Vallbona de les Monges, un projecte conjunt amb Carlos Gonzalvo i Guillermo Zuaznabar. Ha estat premiat ex-aequo en la categoria d’intervencions de restauració, de rehabilitació o de reforma.

Reconversió de magatzem agrícola en habitatge i estudi, de Juan Fernando Ródenas, Carlos Gonzalvo i Guillermo Zuaznabar.

Els arquitectes van plantejar en aquest projecte aprofitar el desnivell per fer un nou habitatge d’ús estacional, amb accés des del mateix carrer i un estudi amb accés independent des de la placeta del nivell inferior. Van obrir un pati a dues alçades amb una escala que connecta les dues peces. Amb aquesta operació, es preserva l’ambient i es manté la impressió que l’entorn urbà gairebé no ha canviat després de la intervenció i, alhora, es millora la privadesa de les estades i les condicions d’habitabilitat.

L’objectiu de la Mostra és difondre l’arquitectura més rellevant realitzada a les comarques de Lleida, crear un fons documental i reconèixer i estimular els esforços dels autors i els agents implicats. Els autors de les obres premiades van explicar-les en una ponència el passat 6 de juliol a Lleida.