19/11/2020

Evitar el despoblament rural a l’Ebre requereix potenciar la formació i atraure població activa i emprenedora

La XXIII Trobada d’Economia del campus Terres de l’Ebre de la URV debat com retenir talent jove i frenar la davallada demogràfica al territori

En un context general de davallada demogràfica, que a les Terres de l’Ebre ja fa anys que es produeix, la clau per aconseguir fixar una població relativament estable al territori passa sobretot per posar l’accent en retenir població jove que trobi al territori l’estabilitat i els condicionants adequats per tenir fills. Ho ha manifestat aquest dimecres el director del Centre d’Estudis Demogràfics de la Universitat Autònoma de Barcelona, Albert Esteve, un dels ponents que han participat en la XXIII Trobada d’Economia de les Terres de l’Ebre, que enguany ha posat damunt la taula el difícil repte de fer una diagnosi sobre despoblament rural i plantejar possibles solucions per frenar-lo. Esteve ha pronosticat una “colla d’anys” amb un creixement natural negatiu de la població perquè la generació posterior al boom demogràfic dels anys 60-70 és menys nombrosa i menys fèrtil. Menys població i més envellida és el pronòstic.

En el cas de les Terres de l’Ebre, frenar la davallada demogràfica passa sobretot per la capacitat de retenir talent i evitar que els joves que marxen fora a estudiar acabin no tornant i els que estudien al territori acabin marxant. L’actual situació de pandèmia sembla que d’alguna manera ho ha revertit, ja que en molts casos s’ha produït una emigració de la ciutat al camp. Ho ha explicat el professor de la Universitat de Lleida, Ignasi Aldomà, coordinador del Màster interuniversitari en Gestió d’Àrees de Muntanya, que també imparteix la URV. Aldomà ha assenyalat que l’increment del teletreball propiciat per la pandèmia pot acabar consolidant aquesta tendència que ara sembla conjuntural. Aldomà ha destacat el gran potencial que tenen les Terres de l’Ebre i ha apuntat diverses estratègies per fixar la població al territori, des de la formació i l’impuls de l’ocupació activa per als joves en sectors estratègics com el turisme o l’agroindústria, fins a l’oferta d’habitatge per a la gent gran que acabaria aportant rendes i consolidant serveis.

A la taula rodona de la jornada, hi ha intervingut Manel Vinyals, de l’empresa de packaging Controlpack Systems de la Sénia. Segons aquest empresari, la clau de l’èxit de l’empresa ha estat crear talent al territori i retenir-lo a través de l’oferta de treball de qualitat. Així un dels requisits per treballar a la seua empresa és viure a un radi de vint quilòmetres de la Sénia. “Potenciem l’actitud més que l’aptitud, la gent amb ganes, que vulgui treballar i sigui feliç treballant”, ha apuntat.

Per la seua banda, Begoña Garcia, responsable del Consorci Intercomarcal d’Iniciatives Socioeconòmiques,  el grup d’acció local que gestiona els ajuts europeus Leader a les comarques de la Ribera d’Ebre i la Terra Alta, ha exposat l’experiència del programa Odisseu, pensat per fomentar el retorn de joves estudiants als territoris rurals a través de pràctiques en empreses del territori que moltes vegades els acaben contractant. A través d’aquest programa, en el qual hi participen 144 empreses, ha estat possible la inserció de 29 joves. “Estem aconseguint trencar amb la creença tradicional de que a l’Ebre no hi ha feina i que cal anar-ne a buscar fora”, ha assenyalat Garcia.

Un altre cas d’èxit que s’ha exposat ha estat el de la cooperativa de serveis educatius Learn it! Education trainers, start-up de la URV impulsada per tres alumni del campus ebrenc, Manuel Zarza, Aida Ralda i Nil Barrera, que ofereixen als centres educatius i empreses del territori serveis que aposten per l’ensenyament a través de les noves tecnologies.

El degà de la Facultat d’Economia i Empresa de la URV, Antonio Terceño; el director del campus Terres de l’Ebre, Jordi Sardà; el director de la Càtedra d’Economia Local i Regional, Juan Antonio Duro; i el sostdirector del campus ebrenc, Xavier Farré, que ha fet de moderador de la taula rodona, han destacat sobretot les potencialitats de les Terres de l’Ebre a l’hora de retenir i atraure talent i també l’important paper que hi juguen en aquest àmbit els centres formatius i la universitat.

Les presentacions dels ponents es poden consultar al web de la Càtedra d’Economia Local i Regional.  La Trobada d’Economia, que ha tingut lloc de manera virtual a través de la plataforma Microsoft Teams, tanca el cicle de jornades “Economia i Innovació”, organitzades pel campus Terres de l’Ebre de la URV i les tres càtedres d’empresa de la universitat (Càtedra sobre el Foment de l’Emprenedoria i la Creació d’Empreses, la Càtedra per al Foment de la Innovació Empresarial i la Càtedra d’Economia Local i Regional).

Aquest cicle de jornades s’ha impulsat a través de la  plataforma d’innovació EbreBiosfera, una de les accions incloses en el Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial de la Reserva de la Biosfera Terres de l’Ebre, PECT EbreBiosfera. Aquesta plataforma vol ser un espai de trobada per connectar de manera eficient i efectiva les empreses i entitats del territori amb les persones formades i emprenedores per tal d’afavorir sinèrgies que ajudin a consolidar un entorn innovador a les Terres de l’Ebre.