27/07/2023

Finalitza una campanya d’excavació “màgica” a Orce amb nombroses restes arqueològiques d’1,5 milions d’anys

Els treballs, amb la participació de la professora de la URV Deborah Barsky, ajudaran a entendre el primer poblament del continent europeu

Excavacions de l'IPHES a la Cuenca de Orce

Entre el 19 de juny i el 9 de juliol s’ha dut a terme una nova campanya d’excavacions als jaciments de la Cuenca de Orce. Els resultats han estat presentats aquest matí per part de les autoritats i personal investigador. El ProyectORCE, liderat pel professor Juan Manuel Jiménez, de la Universidad de Granada, està aprovat i finançat per la Junta de Andalucía. Durant aquesta campanya hi han participat 60 persones entre personal investigador i estudiants de diverses universitats i centres de recerca nacionals i internacionals.

La investigadora de l’IPHES-CERCA i professora de la Universitat Rovira i Virgili Deborah Barsky dirigeix els treballs d’excavació al jaciment de Fuente Nueva 3. Alhora, Barsky és la responsable de l’estudi de la indústria lítica tant de Fuente Nueva 3 com del jaciment de Barranco León.

Els treballs que s’han dut a terme s’han concentrat als tres jaciments més coneguts i importants de la conca: Fuente Nueva 3, on s’ha trobat l’esquelet d’un gran mamut mascle; Barranco León, on es va recuperar la dent humana més antiga d’Europa occidental, i Venta Micena, concretament a l’anomenat Tall 4.

Segons paraules del propi Jiménez, “globalment, la campanya d’aquest 2023 ha sigut tot un èxit, tant per les troballes com per les activitats de divulgació dutes a terme”. I afegeix: “La indústria lítica tallada així com els fòssils d’animals extingits recuperats són d’una qualitat i quantitat excel·lent”.

Les troballes més destacades de cada jaciment

Sens dubte, el jaciment de Fuente Nueva 3 és el que ha aportat els resultats més destacats d’aquesta campanya a Orce. De fet, segons Deborah Barsky, “ha estat un any màgic”. Una de les evidències arqueològiques més destacades ha estat el primer esferoide trobat en aquest jaciment. Es tracta d’un tipus d’utensili fabricat en calcària i extremadament rar a Europa. La seva forma arrodonida, gairebé perfecta, és fruit de l’extracció de delicades ascles de pedra fins a aconseguir una “bola facetada”. La producció dels esferoides és molt complexa i denota unes capacitats cognitives i psicomotrius molt desenvolupades per part dels humans que van viure a Orce.

L’esferoide trobat al jaciment de Fuente Nueva 3

En el mateix jaciment ha aparegut una mandíbula juvenil d’un rinoceront extint (Stephanorhinus etruscus) en un estat de conservació excepcional i amb pràcticament tota la seva dentició. A més, s’ha extret un crani gairebé complet d’un cavall de grans dimensions (Equus suessenbornensis) que, mancant un estudi més detallat, apunta a la primera troballa d’aquest tipus al món. Finalment, destaca una quadrícula, situada molt a prop dels ullals del gran mamut conegut com el Tità del Plistocè, en què s’han exhumat restes de vint animals diferents, acompanyats d’un variat conjunt d’eines lítiques tallades en sílex i calcària pels primers habitants del continent europeu.

Treballs de restauració de la mandíbula de rinoceront recuperada al jaciment de Fuente Nueva 3

L’excavació al jaciment del Barranco León, per la seva banda, s’ha focalitzat al mur meridional del jaciment, una de les parts més riques amb material arqueopaleontològic. Les troballes han estat múltiples, destacant 60 peces d’indústria lítica entre les quals hi ha un percutor de calcària, amb què els humans que van habitar Orce fa 1,5 milions d’anys van tallar els blocs de pedra que es van acumular en aquesta zona del jaciment, i dues restes retocades. La recuperació d’aquest darrer parell d’estris de sílex és especialment rellevant perquè indica un alt grau de complexitat per part dels nostres avantpassats més remots.

També hi han aparegut ossos mossegats per diferents carnívors, així com d’altres tallats pels estris lítics creats pels humans. Això permetrà avançar en el coneixement del comportament, i en particular, de les interaccions entre les diferents espècies consumidores de carn que es van donar cita en aquest emblemàtic jaciment. Els treballs de preparació de noves àrees d’excavació permeten preveure, segons el director de l’activitat, José Solano, de la Universidad de Granada, resultats molt prometedors a les properes campanyes.

Per últim, al Tall 4 de la Venta Micena, l’equip liderat per José Yravedra (Universidad Complutense de Madrid) i Juan Manuel Jiménez Arenas (UGR) ha treballat, en primer lloc, per extreure el màxim de fòssils de la gran acumulació ubicada a la cantonada sud-est del jaciment. S’ha tractat d’una tasca extremadament complexa, ja que els ossos i les dents s’imbriquen laberínticament. En aquest sentit, cal destacar les feines executades per l’equip de restauració dirigit per Eva Montilla (UGR). Han aparegut sobretot restes d’una espècie extinta de cavall (Equus altidens), com ara pelvis, mandíbules, extremitats i vèrtebres, alguns rosegats pels carnívors que van habitar aquestes terres fa 1,6 milions d’anys. Altres fòssils són un os del taló (calcani) d’un cérvol gegant (Praemegaceros), una part superior de crani d’un càprid (Hemitragus albus) que, preliminarment, es pot considerar un mascle per la seva gran mida, i una primera vèrtebra cervical (atles) d’un bisó (Bison).