16/03/2024

Formació especialitzada per a docents i implicació social i política: claus per integrar la IA a l’educació

El FIET 2024 es marca nous reptes per aplicar la intel·ligència artificial al procés educatiu. Hi han participat 450 persones entre entitats, administracions, centres escolars, famílies i estudiants

conclusions

La integració de la Intel·ligència Artificial (IA) en el procés d’aprenentatge és un repte ambiciós i necessari, però també complex per al qual cal d’un procés de reflexió, planificació i treball multidisciplinari que integri la comunitat docent, les administracions, les institucions i les famílies. Aquest debat, que durant quatre dies s’ha posat sobre la taula en el marc del Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia (FIET), organitzat pel grup de recerca ARGET de la URV, va finalitzar divendres passat amb l’exposició d’unes conclusions i recomanacions que volen aportar llum i marcar un full de ruta a seguir des d’ara fins el 2030.

En el procés educatiu en contextos digitals, la IA és una eina clau per desenvolupar nous enfocaments d’aprenentatge personalitzat, més orientat cap a models col·laboratius i que s’adaptin a les necessitats individual dels estudiants. Per a què això sigui possible cal un enfocament humanista en l’ús de la IA, prioritzar la seguretat a l’hora d’utilitzar-la, la capacitat crítica i la capacitació dels docents en noves tecnologies. També cal garantir l’accessibilitat universal a les eines d’IA i la consideració d’aspectes ètics relacionats amb la seva implementació.

El debat sobre l’ètica també va estar molt present durant les jornades: es va insistir en la necessitat de garantir un marc ètic que impregni tots els agents, nivells dins i fora del sistema educatiu a tot el cicle de la tecnologia, tant en el seu disseny com en el seu desenvolupament i implementació. I també es va posar el focus en la importància dels principis ètics en l’aplicació de la IA a l’educació: seguretat, justícia, enfocament humanocèntric, responsabilitat i transparència.

La integració de la IA passa per la creació de nous models pedagògics flexibles, centrats en l’usuari i que promoguin l’autonomia de l’aprenentatge a través de l’autoregulació, enlloc de solucions puntuals basades exclusivament en la tecnologia. Cal, segons es va posar de manifest, promoure l’alfabetització en IA i l’apoderament digital per reconfigurar escenaris d’aprenentatge que permetin la construcció de coneixement i la sobirania digital de la ciutadania.

Durant el FIET es van proposar solucions als possibles reptes que marca la integració de la IA en el procés d'aprenentatge.
Durant el FIET es van proposar solucions als possibles reptes que marca la integració de la IA en el procés d’aprenentatge.

Durant les jornades també es va insistir en no deixar de banda l’alfabetització en el pensament crític i artístic, així com el foment de qualitats humanes úniques com la creativitat, la imaginació i l’empatia. S’ha coincidit en què és clau preservar el temps per a l’aprenentatge col·laboratiu i la diversitat cultural, especialment les llengües minoritàries, que són fonamentals per a la comprensió del món.

Les idees que van sortir de les jornades, i que es traslladaran també a qui pren les decisions polítiques, reclamen noves estratègies per implementar de forma efectiva la IA en l’educació STEAM. També marquen la necessitat de comptar amb polítiques educatives més receptives a les necessitats reals i específiques i no aportar solucions globals; prioritzar l’ètica i la inclusió  en els nous models educatius i optimitzant el temps de presencialitat per millorar l’experiència d’aprenentatge.

Aquestes han estat algunes de les conclusions principals del FIET 2024, que culminen cinc mesos de feina prèvia i quatre dies de jornades de feina intensa: les dues primeres van ser de caire més tècnic, en les que es van reunir 140 expert i investigadors d’institucions de 19 països per reflexionar al voltant de 12 línies de treball com impactarà la IA a l’Educació i avaluar com transformarà els models formatius i els escenaris d’aprenentatge. A les dues últimes, que va inaugurar la consellera d’Educació Anna Simó, s’hi van incorporar professorat, experts, famílies i responsables polítics per debatre conjuntament sobre aquests eixos en un treball interdisciplinari. En total hi han participat 450 persones.

Premi FIET a Centres Transformadors

Durant la darrera sessió del Fòrum es van lliurar els premis FIET a les propostes innovadores que van presentar escoles, instituts i professorat.

En la categoria de Centres Transformadors, destinada a projectes d’innovació pedagògica que desenvolupen els centres educatius vinculat al projecte educatiu, els primer premi ha estat per a l’Escola Saavedra de Tarragona. El seu projecte “Creix al Saavedra, conect@’t al futur”, treballa des del 2018 en implementar la robòtica i el pensament computacional com a pilar del seu projecte educatiu.

Representants de l'Escola Saavedra recollint el premi FIET Centres Transformadors.
Representants de l’Escola Saavedra recollint el premi FIET Centres Transformadors.

El segon premi d’aquesta categoria també l’han compartit dos centres: un d’ells ha estat per al projecte “Descobrint Castellet”, de l’Institut Castellet, que té per objectiu donar a conèixer, a través de diferents tecnologies digitals, el patrimoni monumental del municipi de Sant Vicenç de Castellet amb experiències immersives, l’art, la creativitat i la reflexió sobre l’entorn construït.

L’altre guardó ha anat a parar a l’Institut Comte de Rius de Tarragona, per un projecte pilot d’implementació de la IA per millorar l’aprenentatge i ensenyament a les aules de formació professional.

Premis FIET Jove

Abans de la cloenda de la jornada es va fer el lliurament de premis. El primer FIET Jove, destinat a pràctiques educatives que desenvolupa el professorat amb la participació de l’alumnat de primària i secundària, va ser per a l’Escola Enric Grau Fontseré de Flix, pel seu projecte Cloret TV. Es tracta d’un treball de periodisme televisiu en què alumnes de 4rt, 5è i 6è es responsabilitzen de la preparació, gravació i edició d’un programa de televisió quinzenal on es dinamitza la participació de totes les classes de l’escola, entitats i activitats municipals.

L'Escola Enric Grau Fontseré fa rebre el primer premi FIET Jove.
L’Escola Enric Grau Fontseré fa rebre el primer premi FIET Jove.

El segon premi ha estat compartit entre dos centres: un ha estat l’escola La Salle Tarragona per un projecte que planteja una situació d’aprenentatge a alumnes de 2n de Batxillerat per a què desenvolupi una app basada en intel·ligència artificial com a eina de suport per desenvolupar les habilitats del pensament computacional d’infants i adolescents amb necessitats especials.

L’altre segon premi s’ha atorgat a l’escola Sant Jordi pel projecte “Storytelling Robots”, que té l’objectiu de millorar les habilitats en llengua anglesa de l’alumnat d’educació infantil, primària i secundària i millorar la seva creativitat, a través de la robòtica.

El proper FIET, a la Universitat de Vic

És la tercera vegada que el FIET arriba a Tarragona, després que s’hi celebrés la primera edició l’any 2014. Aquell va ser el punt de partida per establir un marc de col·laboració entre totes les universitats catalanes, que anualment han organitzat una jornada per abordar un tema emergent. En l’edició de 2024 s’ha ampliat el nombre de dies i de participants per arribar a solucions pensades conjuntament entre investigadors, experts, famílies, professorat i totes aquelles persones relacionades amb l’educació. A la cloenda de les jornades es va anunciar una propera edició del congrés, que serà el proper 2025 a la Universitat de Vic.

EL Fòrum el coordina la URV i l’impulsen les universitats catalanes i la Universitat d’Andorra amb el finançament del Departament d’Educació de la Generalitat, Les activitats del FIET són subvencionades pel Departament d’Educació a través dels Fons Next Generation EU en el marc de les actuacions en l’àmbit de l’impuls digital a l’educació, amb l’objectiu d’avançar en la digitalització del sistema educatiu català previst pel Pla d’educació Digital de Catalunya.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV