21/12/2022

Formant el planter emprenedor del territori

La URV i la Diputació de Tarragona fomenten la mentalitat emprenedora i innovadora entre estudiants de secundària i cicles formatius de la demarcació. Les seves idees de negoci concursaran als premis INJUÈ

Una app per reutilitzar llibres, una altra per donar-li una segona vida als mobles vells, o una que posa en contacte restaurants amb supermercats per aprofitar, a baix cost, el menjar sobrant al final del dia. Són alguns dels projectes de negoci en els que treballen alumnes de l’Institut Vidal i Barraquer de Tarragona, un dels centres que s’han presentat a la nova convocatòria dels premis INJUÈ Emprèn dipta.cat. Aquesta iniciativa, que organitza la Càtedra sobre el Foment de l’Emprenedoria de la URV i la Diputació de Tarragona, té l’objectiu de fomentar l’esperit emprenedor entre joves de la demarcació a través d’un programa específic de formació i d’una motivació final: un premi econòmic i assessorament tècnic durant un any a les millors idees emprenedores. En l’edició d’enguany hi participen prop de 700 alumnes de 24 centres educatius de la demarcació.

Els premis inclouen quatre categories, segons el nivell educatiu dels centres que hi participen: segon cicle d’ESO, Batxillerat, cicle formatiu de grau mitjà i cicle formatiu de grau superior. Apuntar-s’hi implica l’acceptació d’un repte que planteja una necessitat existent basada en els ODS de les Nacions unides i per a la qual hauran d’aportar solucions innovadores a partir d’un projecte empresarial. No es tracta d’un repte fàcil, per això la Càtedra per al Foment de l’Emprenedoria de la URV i la Diputació i l’empresa Petits Enginyers imparteixen tres sessions de formació que els ajuden a enfocar el seu projecte. “Els expliquem la diferència entre persona empresària i emprenedora i els fem entendre que l’empresa neix amb l’objectiu de resoldre un problema aportant, a més, un valor afegit. I a partir d’aquí treballen en l’elaboració d’un model de negoci a partir del Business Model Canvas, “una eina per crear models de negoci treballant diferents aspectes de la idea empresarial que són necessaris per garantir l’èxit del projecte”, explica Rebeca Martín, tècnica de la Càtedra que imparteix algunes de les sessions de formació.

La tècnica de la Càtedra per al Foment de l’Emprenedoria de la URV, Rebeca Martín, imparteix algunes de les sessions formativa i assessora l’elaboració de les propostes.

La tercera edició se centra a transformar aquesta idea de negoci en un vídeo d’un màxim de dos minuts en el que es presenta davant del jurat dels premis el seu projecte empresarial. “Per a nosaltres és una iniciativa molt positiva, perquè ens permet sortir de la rutina de les classes i posar en pràctica molts conceptes”, explica Mohammed Allay, alumne d’un dels mòduls del cicle formatiu d’Assistència a la Direcció, de l’Institut Vidal i Barraquer de Tarragona. Treballa en un projecte que han anomenat Recibus, i que busca fomentar el reciclatge de plàstic i vidre a través de petites recompenses en forma de viatges gratuïts en transport públic. “D’aquesta manera ajudem a augmentar el reciclatge i incentivem l’ús d’aquest tipus de transport”, explica l’Anna Martí, que forma part del mateix grup. El projecte respon així al repte plantejat pel concurs, en aquest cas l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 12, que vol garantir el consum i producció sostenibles.

En total, l’Institut Vidal i Barraquer presentarà sis projectes empresarials, la majoria basats en la creació d’una app. “El concurs és una gran motivació pels nostres alumnes, i les sessions de formació ens ajuden molt a reforçar els conceptes que treballem durant el curs”, explica Mireia Sanllehí, professora d’aquest mòdul, que forma part d’un nou pla d’estudis del centre enfocat al foment d’habilitats emprenedores. “El fet que aquestes sessions les imparteixi una persona externa al centre, en aquest cas de la Càtedra de la URV, també aporta una motivació afegida”, apunta.

Els premis INJUÈ Emprèn dipta.cat van néixer el 2019 per reforçar entre els i les alumnes la mentalitat innovadora i estimular la presa de mesures que contribueixin a l’aparició de noves iniciatives emprenedores. L’objectiu és aportar solucions orientades a diferents sectors: la innovació, el coneixement, la cultura, la sostenibilitat i les persones en aquells sectors considerats estratègics.

Els guardons s’adrecen a centres d’educació secundària i post obligatòria (segon cicle d’ ESO, Batxillerat i cicles formatius) per promoure l’esperit emprenedor entre els i les  joves. En total s’atorguen vuit premis de 1.000 euros per a cada etapa educativa i un reconeixement de 500 euros a cada categoria.