19/03/2014
Google premia el catedràtic de la URV Josep Domingo-Ferrer per una recerca sobre la privadesa de dades
Desenvoluparà una tecnologia que permetrà garantir la privadesa dels usuaris en els descomptes per a grups i en els programes de fidelitat per a clients
Desenvoluparà una tecnologia que permetrà garantir la privadesa dels usuaris en els descomptes per a grups i en els programes de fidelitat per a clients
Com tenir descomptes de grup i premis a la fidelitat, respectant l’anonimat del client? Aquesta és la base del projecte de recerca que el catedràtic de Ciència de la Computació i investigador ICREA Acadèmia a la Universitat Rovira i Virgili, Josep Domingo-Ferrer, desenvoluparà amb el premi que ha rebut de la multinacional Google. Són 63.600 dòlars que li permeten tenir el suport per a fer aquesta recerca “i el prestigi d’haver estat seleccionat en un procés molt estricte” que porten a terme els enginyers i investigadors de la companyia americana, explica el professor.
En el seu projecte vol demostrar com es pot aconseguir preservar l’anonimat en els processos de compra, a través del telèfon mòbil o de l’ordinador. D’una banda, dissenyaran un sistema per tal que els compradors es puguin beneficiar dels descomptes per a grups -per a entrades de museus, teatres, etc-, demostrant quantes persones són, però sense revelar les seves identitats. D’altra banda, desenvoluparan la tecnologia que permetrà als clients d’una botiga virtual que se’ls premiï a seva fidelitat sent, també, compradors anònims. També es facilitarà que siguin els mateixos usuaris els qui puguin triar quin nivell d’anonimat del seu perfil volen tenir.
A hores d’ara tant la compra en grup com els avantatges per la fidelització del client tendeixen a ser una intrusió en la intimitat del comprador. En descomptes per fidelitat, per exemple, el venedor coneix tots els articles comprats a la seva botiga i fins i tot a les d’altres proveïdors, ja que a vegades s’intercanvien informació. I en descomptes per a grups el més habitual és demanar la informació de tots els membres.
Aquesta recerca finançada per Google -els resultats de la qual seran oberts- passa per demostrar teòricament i pràcticament que, per gaudir dels beneficis de la compra en grup i dels descomptes per fidelitat, no cal envair la privadesa del comprador, sinó que venedor i el comprador poden acordar nivells de privadesa. El treball acabarà amb el desenvolupament d’una aplicació per a mòbils Android, que posarà en pràctica la nova tecnologia desenvolupada i permetrà a l’usuari seleccionar el seu nivell de privadesa de manera molt senzilla.
Premi a investigadors de prestigi
Els premis de Google s’atorguen a investigadors de prestigi en els camps de recerca que l’empresa considera “d’interès” com ara les xarxes, la robòtica, l’enginyeria de programari, els sistemes o la gestió de dades, entre altres. L’objectiu és donar suport a la investigació en informàtica, enginyeria i camps relacionats i els beneficiaris són seleccionats a través d’un procés de revisió interna que realitza la mateixa companyia. En la darrera convocatòria hi va haver 691 candidats de 46 països de tots els continents. N’han estat premiats 115 dels quals només el 25% són de fora dels Estats Units.
Josep Domingo-Ferrer és catedràtic de Ciència de la Computació i investigador ICREA Acadèmia a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, on dirigeix la Càtedra UNESCO de Privadesa de Dades. Els seus camps d’activitat són la privadesa i la seguretat de dades, concretament la creació de tecnologies per conciliar seguretat, privadesa i funcionalitat en la societat de la informació.
Actualment coordina l’equip CONSOLIDER “ARES” sobre seguretat i privadesa, un dels 34 equips de recerca capdavanters de l’Estat. Ha estat nomenat membre de “l’Acadèmia Europaea”, una organització científica europea no governamental fundada el 1988. L’any 2012 va rebre la medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic que atorga la Generalitat.
Més notícies de: Cátedra Unesco de Privacidad de Datos, ICREA Acadèmia, Josep Domingo-Ferrer, privadesa de dades