04/10/2022

Identifiquen una molècula a la sang que ajuda a predir si una persona desenvoluparà la COVID-19 d’una forma més severa

Permetrà diagnosticar a temps si un pacient té més risc de patir complicacions en el seu estat de salut a conseqüència d’aquesta malaltia. L'estudi l'ha liderat un grup investigador de la URV i l'IISPV

Un biomarcador a la sang ajudarà a predir si una persona amb covid-19 té més risc de patir complicacions en el seu estat de salut com a conseqüència de la malaltia. Es tracta del piruvat, un dels metabòlits que juga un paper clau en el procés d’abastiment d’energia de les cèl·lules. Quan es troba alterat i els seus nivells a la sang són elevats, indica que una persona té més tendència respecte a altres pacients a evolucionar cap a un pronòstic més greu de la malaltia. Aquesta és la principal conclusió d’un estudi liderat per un equip investigador de la URV i l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV), amb la col·laboració de diferents centres hospitalaris, entre ells l’Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona. Els resultats d’aquest estudi s’han publicat a la revista científica Frontiers in immunology.

Aquest biomarcador, a més, contribueix a un millor tractament i seguiment de la malaltia, el que afavoreix la recuperació del pacient. D’altra banda, el fet de poder-lo identificar representa una nova via terapèutica útil per a altres malalties inflamatòries i metabòliques, ja que la funció d’aquest biomarcador no només és la de proveir d’energia les cèl·lules, sinó que té una implicació directa per a la salut i el bon funcionament de qualsevol part del cos, ja que també s’encarrega d’emetre senyals emissores cap a les cèl·lules.

L’estudi parteix d’una investigació anterior a partir de la qual es va intuir que alguns metabòlits implicats en el procés d’obtenció d’energia de les cèl·lules podrien tenir un paper clau en l’evolució de la covid-19 i l’empitjorament de l’estat de salut del pacient, arribant a desencadenar complicacions severes.

Investigacions com aquestes podrien representar un punt d’inflexió en l’abordatge de la covid-19, ja que quan aquesta malaltia es complica i l’estat de salut del pacient passa a ser crític, el risc de morir també es dispara. En aquest sentit, els resultats obtinguts amb aquest estudi podran ser implementats a la pràctica clínica. “Gràcies a aquesta investigació el personal sanitari que als hospitals diagnostica i tracta la covid-19 compta ara amb una referència o biomarcador per identifica amb una analítica de sang si un pacient té nivells d’aquest metabòlit més elevats i, per tant, si és més propens a presentar complicacions de la malaltia”, explica la investigadora Sonia Fernández-Veledo, que juntament amb Victoria Ceperuelo, investigadora del Departament de Medicina i cirurgia de la URV i Anna Rull, investigadora de l’IISPV-URV, ha liderat aquest projecte. “Aquesta tècnica és més senzilla i econòmica que la que es va utilitzar en el primer estudi i, per tant, podria tenir un impacte clínic potent en la salut pública”, afegeix.

La investigació ha estat possible gràcies a la col·laboració de l’Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona, l’Hospital Virgen del Rocío de Sevilla, l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona, que han contribuït facilitant mostres de pacients.

Referència bibliogràfica: Ceperuelo-Mallafré V, Reverté L, Peraire J, Madeira A, Maymó-Masip E, López-Dupla M, Gutierrez-Valencia A, Ruiz-Mateos E, Buzón MJ, Jorba R, Vendrell J, Auguet T, Olona M, Vidal F, Rull A, Fernández-Veledo S; Circulating pyruvate is a potent prognostic marker for critical COVID-19 outcomes; Frontiers in Immunology 2022; doi: 10.3389/fimmu.2022.912579.