05/09/2024

Una recerca internacional estudiarà l’impacte del consum de fruita seca en la prevenció de malalties cròniques

En el cas que es resolgui que el consum de fruita seca és beneficiós, els professionals sanitaris podrien incloure’ls en recomanacions dietètiques i protocols mèdics

Un estudi liderat des de l’IISPV-URV i la Universitat de Copenhaguen aprofundirà en l’impacte de la ingesta de fruita seca en la prevenció de malalties cròniques. Amb més d’un milió de participants d’arreu del món, l’equip investigador vol impulsar un canvi a escala mundial en l’àmbit de la salut pública: aconseguir que es dissenyin guies dietètiques basades en aquests aliments i que la seva recomanació formi part dels protocols de salut pública i mèdics per atendre els pacients i prevenir malalties.

La recerca, que va començar aquest febrer i durarà tres anys, estudiarà la relació entre el consum de fruita seca i l’estat de salut d’una mostra de persones de gairebé tots els continents —Europa, Amèrica, Àsia i Oceania. Ho faran amb l’objectiu de determinar si la incorporació d’aquests aliments a la dieta té impacte en els índex d’aparició, al llarg dels anys, de malalties cròniques no transmissibles —cardiovasculars, infart de miocardi, accident vascular cerebral, diabetis, neurodegeneratives, etc. També avaluarà si aquelles persones que consumeixen freqüentment fruits secs tenen menys risc de mortalitat.

“Les dades de què disposem actualment provenen d’estudis realitzats a Europa i als Estats Units, amb la qual cosa no són representatives del que passa a altres parts del món; per dissenyar recomanacions dietètiques universals cal treballar amb dades de diverses parts del món”, explica Marta Guasch Ferré, colíder de la recerca juntament amb Jordi Salas Salvadó, investigador principal del Grup de Recerca en Alimentació, Nutrició, Desenvolupament i Salut Mental (ANUT-DSM) de l’IISPV-URV-CERCA i CIBERobn (Instituto Carlos III).

Pel que fa al tractament de les dades recopilades, es farà servir una eina estadística anomenada metaanàlisi, que permet analitzar i comparar la informació obtinguda dels 26 cohorts —en estadística, un conjunt d’individus amb característiques comunes— en què s’estructura la mostra. “Els estudis previs han utilitzat tècniques diferents per analitzar les seves dades; per tant, és difícil comparar-los i determinar si la fruita seca és convenient o no per a la prevenció de malalties”, exposa Guasch.

Paral·lelament, Jordi Salas considera que cal aglutinar la informació existent, recopilada en diversos estudis previs, “per comprendre definitivament què ens diu l’evidència científica sobre el consum de fruits secs en el context de la prevenció de malalties”. En el cas que s’observi que els fruits secs són beneficiosos per a la prevenció de malalties cròniques, atesa la seva versatilitat, els professionals sanitaris podrien recomanar-ne el consum i que la seva ingesta formi part dels protocols mèdics per atendre els pacients i prevenir malalties.

Aquest projecte col·laboratiu anomenat Nut Consumption and Prevention of Non-communicable Diseases: A Global Individual Participant Data Meta-analysis (NUTPOOL) està finançat per la International Nut & Dried Fruit Council. Formen part de l’equip les investigadores postdoctorals de la Universitat de Copenhaguen (UCPH) Marta Trius Soler i Cristina Valle Hita, la professora agregada de Nutrició i Dietètica de la Universitat Rovira i Virgili (URV) Nancy Babio i els investigadors postdoctorals sèniors de la Unitat de Nutrició Humana de l’IISPV-URV, Sangeetha Shyam i Jesús Francisco García-Gavilán.

Subscriu-te als butlletins de la URV