01/09/2016

Investigadors de la URV col·laboren en el procés d’optimització energètica de l’empresa Messer Ibérica

La companyia productora i distribuïdora de gasos industrials i el grup de recerca SUSCAPE de la URV han desenvolupat un model matemàtic per optimitzar els processos de la seva xarxa de producció al polígon químic de Tarragona, un model pel que l’empresa ha estat guardonada pel Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya. Ara, a través d’un doctorat industrial es continua la tasca de recerca conjunta entre l’empresa i la Universitat

Planta Messer IbéricaL’empresa Messer Ibérica i el grup de recerca SUSCAPE, format per investigadors del Departament d’Enginyeria Química de la URV i del Departament d’Enginyeria Mecànica, han dut a terme diferents projectes de col·laboració relacionats amb l’optimització energètica, motiu pel qual Messer Ibérica ha estat guardonada. En aquesta línia un estudiant de màster de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ), David Fernández, va dur a terme el seu projecte de final de màster a l’empresa Messer Ibérica, sobre aspectes d’integració energètica de la planta, sota la supervisió del professor Dieter Boer. Com a fruit dels resultats es va definir un projecte de transferència sobre l’optimització de l’operació de la planta de Messer al polígon químic tarragoní liderat per l’investigador Carlos Pozo. Ara, Messer Ibérica ha incorporat David Fernández a la seva plantilla, on realitza un doctorat industrial dirigit pels professors Laureano Jiménez i Gonzalo Guillén, a través del qual continua aquesta tasca.

L’objectiu de la recerca actual rau en l’aplicació dels nous avanços en el desenvolupament d’algorismes d’optimització en el sistema de producció i subministrament d’oxigen, nitrogen i argó. En el sector dels gasos liquats, l’obtenció de la matèria primera és gratuïta però en el seu procediment hi té un paper rellevant el preu de l’electricitat. Per això s’ha buscat la manera de minimitzar el consum elèctric en un sector en el qual, al contrari d’altres, l’optimització econòmica i la minimització energètica van de la mà. Per fer-ho es requereixen eines informàtiques que ajudin a prendre les decisions adequades en el moment determinat. L’estudi se centrarà en dues vessants. Una de planificació a curt termini: el preu de l’electricitat canvia cada hora i es coneix amb un dia d’antelació, el que impossibilita planificar amb molta anticipació. Les demandes dels clients es coneixen també amb pocs dies d’antelació pel que el model pot ajudar a prendre decisions d’operació de la planta: per exemple l‘hora en què s’han de connectar o desconnectar els equips per satisfer la demanda dels clients del polígon petroquímic, i del sector sanitari i alimentari aprofitant els períodes amb preus de electricitat més baixos.

L’altra vessant de la recerca és la planificació a llarg termini (un o dos anys). La despesa elèctrica dels grans consumidors fa que aquests comprin paquets de potència al mercat de futurs, per tal de garantir que part del consum tindrà un preu fixe i d’aquesta manera es redueix el risc d’exposició a la volatilitat del mercat elèctric diari. Els investigadors desenvolupen un model a llarg termini considerant la incertesa inherent a aquests models –cost futur de l’electricitat, demandes futures dels productes- un aspecte molt complex ja que s’han de considerar diferents factors de forma simultània.

Fruit d’aquest treball s’han realitzat publicacions en revistes rellevants en del sector industrial i en revistes científiques. Com a prova de la seva rellevància pràctica el Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya ha guardonat l’empresa pels seus esforços en l’optimització energètica.

Amb aquestes accions la URV reforça la seva trajectòria de col·laboració amb l’entorn industrial i l’empresa ha incorporat noves eines per millorar la seva competitivitat.