22/12/2015

Joan Martí i Castell, Fill Predilecte de Tarragona

El catedràtic de Filologia Catalana ha rebut la distinció de Fill Predilecte de Tarragona, per la seva destacada trajectòria acadèmica, per haver estat el primer rector de la URV i pel seu amor a la ciutat. Ha estat en un acte emotiu celebrat el dilluns, 21 de desembre al vespre, al Saló de Plens de l'Ajuntament

Joan Martí i Castell amb la distinció, acompanyat del rector Ferré, l'alcalde Ballesteros i la consellera Floría.

Joan Martí i Castell (Tarragona, 1945) ha estat acompanyat en l’acte per l’alcalde Josep Fèlix Ballesteros i el rector Josep Anton Ferré, per regidors, convidats destacats com l’escriptora i membre de la Real Academia de la Lengua Española Carme Riera o el secretari general de l’Institut d’Estudis Catalans, Romà Escales; membres de la comunitat universitària, ciutadans, amics i família. A l’Ajuntament s’han rebut cartes d’adhesió i felicitacions pel seu nomenament.

La consellera de Cultura Begoña Floría ha presentat la seva personalitat, els seus mèrits i els seus treballs. “Joan Martí i Castell és un nom de prestigi”, ha dit. 46 anys de trajectòria acadèmica, en els quals ha desenvolupat una tasca important de recerca en els àmbits de la sociolingüística i de la història de la llengua i en l’equip de l’Atles lingüístic del domini català. És membre de l’Institut d’Estudis Catalans i del Conseil du Centre d’Études Catalans de la Universitat Paris-Sorbone i un dels màxims responsables de la segona edició del Diccionari de la llengua catalana. Té 27 llibres publicats. Un tarragoní que va demostrar la seva empenta com a primer rector d’una universitat que el Parlament de Catalunya havia creat l’any 1991. Primer va ser-ne el president de la Comissió gestora, i després va ser escollit primer rector.

Un obsequi esplèndid de l’atzar

“Ser de Tarragona ha estat un obsequi esplèndid de l’atzar”, ha manifestat Joan Martí. Va tenir la sort, va continuar, de néixer i créixer en aquest paisatge, amb l’aire, el mar i un clima insuperable. A la postguerra, la situació era lamentable, però té un record positiu de la infància, plena d’innocència, perquè la ciutat era amable. Com home de lletres, l’homenatjat ha examinat la càrrega de la paraula “predilecte”, que ve del llatí i uneix llegir i estimar. “”Predilecte” vessa per tot arreu afecte”, ha afirmat. Parant atenció al món, que ha qualificat de fred i d’un individualisme egoista, s’ha preguntat perquè costa tant aconseguir que hi hagi igualtat, fraternitat, justícia. “Quina taula parem pels convidats del futur?”, s’ha preguntat. Joan Martí ha manifestat que servarà sempre l’acte en el record i que la condició de fill predilecte el fa encara ser personalment més responsable de la ciutat. Adreçant-se al públic, ha acabat dient: “Tots sou també fills predilectes, si us manteniu fidels a Tarragona”.

El rector de la URV Josep Anton Ferré, després de felicitar el professor, ha dit que la distinció atorgada reflecteix molt bé “el maridatge URV-Ciutat”. Les persones que van iniciar la tasca, com Joan Martí, de construir la URV com a institució plenament autònoma, van tenir la perspectiva encertada que la Universitat havia de fer-se molt més gran. “Tarragona ens ajuda a situar-nos al món”, ha remarcat, La jove universitat s’ha posicionat de manera excel·lent, i la seva funció és la de servir a la societat de l’entorn.

L’alcalde Josep Fèlix Ballesteros ha recordat la defensa que Joan Martí va fer de la ciutat i del seu nom, Tarragona, una defensa intel·lectual i raonada l’any 2009, quan es va posar sobre la taula la Llei de Vegueries, es plantejava denominar-la Vegueria del Camp de Tarragona i no se’n definia de manera expressa la capitalitat. Respecte a la Universitat, avui, 23 anys després de la seva creació, la Universitat aporta dinamisme cultural i econòmic a Tarragona: “L’ambició de la URV ajuda la ciutat”, ha conclòs.

Joan Martí i Castell ja té la Medalla de la Ciutat en qualitat Argent, va ser el pregoner de les Festes de Santa Tecla l’any 2013 i ha format part del Senat Tarragoní.