03/12/2025
Jocs adaptats enmig del campus fomenten l’empatia amb les persones amb diversitat funcional i cognitiva
Els estudiants del campus Sescelades han participat en una jornada lúdica amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat

Els estudiants del campus Sescelades han participat en una jornada lúdica amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat
La Universitat Rovira i Virgili ha commemorat el Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, que se celebra aquest 3 de desembre, amb una jornada lúdica i de sensibilització al campus Sescelades. En sortir de les classes, els estudiants han trobat jocs de taula adaptats, bitlles catalanes, jocs de punteria, tenis taula, petanca i un joc de pilota, en què havien de desenvolupar-s’hi salvant les barreres amb què es troben les persones amb diversitat funcional o cognitiva. Es tractava de fomentar l’empatia per transformar els prejudicis que poden existir.
La jornada impulsada pel Servei d’Atenció a la Diversitat de la Universitat ha comptat amb els tècnics del Consell Esportiu del Tarragonès (CET) i la dinamització de Ludoforta, un projecte endegat al barri de Torreforta de Tarragona perquè els adolescentes substitueixin les pantalles per jocs de taula en el temps lliure. Marc Sangüesa, tècnic del CET, explica que els participants “es posen a la pell dels usuaris i usuàries que tenen alguna discapacitat física o cognitiva” a través dels jocs que avui s’han trobat al campus Sescelades.

Han segut a jugar al memory o al tres en ratlla, per exemple, i han hagut de fer-ho amb un antifaç que els impedia la visió total, o amb ulleres de visió parcial que simulen l’efecte túnel, de manera que havien de jugar amb el tacte, la proximitat dels components i la memòria. “Amb els ulls tapats he estat incapaç de diferenciar les peces del memory”, explica Joan Guinovart, estudiant del grau en Enginyeria Elèctrica, Industrial i Automàtica.
Els jocs més físics també tenen un grau important de dificultat. Per exemple, en el joc de petanca, cal concentrar-se en les indicacions del company o companya que fa de guia, i en el joc de pilota dos equips s’enfrontaven a cegues. S’havien de passar la pilota fins a marcar a la porteria mentre la defensa havia de tombar-se per bloquejar-la. Tot plegat sense poder-hi veure i refiant-se únicament del so del cascabell que duia la pilota.

“M’ha semblat frustrant i alhora interessant perquè no t’adones d’on ve la pilota”, explica Núria Llorente, estudiant del grau en Educació Social. Junt amb la seva companya Hayat Koumali, s’ha trobat amb els jocs tot just sortint de l’examen d’una assignatura en què aborden les discapacitats: “Aquí hem pogut experimentar en primera persona el que hem vist a l’aula”.
Aquesta jornada ha servit per fer visible la diversitat i forma part de les accions que el Servei d’Atenció a les Diversitats impulsa al llarg del curs per assegurar la inclusió de tota la comunitat en el context universitari.
Coincidint amb el Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, es pot consultar al CRAI una selecció de material bibliogràfic, jocs i documents relacionats amb la temàtica fins al 8 de desembre. A més a més, en la guia del CRAI inclusiu s’hi recull informació sobre les instal·lacions accessibles, equipaments, serveis i eines adaptades a necessitats especials.
