04/06/2018

Josep Bargalló de la URV ha iniciat la seva tasca com a conseller d’Ensenyament

Josep Bargalló, de l'ICE de la URV, ja ha començat a exercir com a conseller d'Ensenyament. Ha pres possessió del càrrec el dissabte 2 de juny i ha participat en la primera reunió de govern

Josep Bargalló, durant la presa de possessió del càrrec.

El fins ara coordinador acadèmic de l’àmbit no universitari de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la URV, Josep Bargalló, va iniciar la seva agenda de treball aquesta setmana passada com a conseller d’Ensenyament del nou executiu català del president Quim Torra. Pren el relleu a l’exconsellera Clara Ponsatí, cessada pel 155, exiliada i actualment reincorporada a la universitat a Escòcia (Regne Unit).

El nou conseller d’Ensenyament, que ja havia ocupat el càrrec amb el gover tripartit ERC-PSC-ICV, va prendre possessió del càrrec el dissabte 2 de juny juntament amb la resta del govern, i seguidament va participar en la primera reunió de l’executiu. Va ser nomenat al DOGC de 3/2018 de 29 de maig.

Després de la presa de possessió, el Govern es va reunir per primera vegada.

A la URV, des del 2010 era coordinador de l’àmbit no universitari de l’ICE, i responsable acadèmic del Postgrau en Direcció i Gestió de Centres educatius. Els darrers anys s’ha dedicat a la formació continuada del professorat, com a gestor de plans de formació i també com a formador en models competencials, xarxes socials i noves tecnologies en col·laboració amb els Serveis Educatius i els Centres de Recursos Pedagògics de les comarques de Tarragona i de les Terres de l’Ebre.

Nascut a Torredembarra l’any 1958, és llicenciat en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona i màster en Estudis Superiors de Llengua, Literatura i Cultura Catalanes per la URV. Catedràtic de batxillerat des del 1981, va ser director de l’Institut Pons d’Icart de Tarragona (1985-1987) i ha estat professor de diversos cursos de postgrau. En el camp polític, va ser diputat al Parlament de Catalunya del 1992 fins al 2003. Durant aquest període va ser portaveu adjunt del grup parlamentari d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC). Conseller d’Educació del 2003 al 2004, i Conseller en Cap del Govern de la Generalitat del 2005 al 2006. Després, entre 2006 i 2010, va ocupar la direcció de l’Institut Ramon Llull.

Abans, en l’àmbit polític municipal, va ser primer tinent alcalde de l’Ajuntament de Torredembarra (1999-2003) i, durant el segon semestre de 2003, vicepresident del Consell Comarcal del Tarragonès. Està afiliat a Esquerra Republicana de Catalunya des del 1995. Va ser fundador de l’Assemblea de Catalunya a Torredembarra, de la qual va ser representant a les sessions plenàries nacionals. Havia militat al PSUC, al PSAN i a Nacionalistes d’Esquerra.

Ha publicat nombrosos assaigs i estudis sobre crítica, història i teoria literàries, i diversos estudis històrics i de cultura popular, amb especial dedicació al context festiu i el fet casteller. Autor del Manual de mètrica i versificació catalanes (1991, segona edició augmentada de 2007), s’ha ocupat també del comentari de textos literaris i l’edició de clàssics, i ha col·laborat com a crític en diaris i revistes especialitzades. El seu darrer llibre és Les set vides de Pere Romeu. Indians, modernistes i sportsmen (2016) sobre la figura del company de Ramon Casas en el seu conegut tàndem modernista.

És membre de la Colla Castellera Nois de la Torre, del Ball de Diables de Torredembarra i del grup de portadors del drac la Virgília de Torredembarra, i va ser l’autor del projecte de reformulació del Concurs de Castells de Tarragona el 2010. És patró de la Fundació Estela per a la Discapacitat i vicepresident de la Fundació Josep Irla.