16/12/2016

Josep M. Bricall: “La Universitat Rovira i Virgili és d’una continuïtat envejable”

Josep M. Bricall, rector de la Universitat de Barcelona entre el 1986 i 1994, ha fet aquesta afirmació en la ponència que ha pronunciat en l'acte acadèmic de celebració dels 25 anys de la URV (1991-2016). Seguit per prop de 500 persones, ha tingut lloc en un espai ciutadà, el teatre de Tarragona el divendres 16 de desembre

Josep M. Bricall, pronunciant la ponència "Ad unum vertere".

El catedràtic emèrit d’Economia Política, rector de la UB en el moment de la creació de la Universitat Rovira i Virgili, que va néixer amb centres universitaris depenents d’aquella universitat, ha titulat la seva ponència “Ad unum vertere”, recordant la unitat de tots els sabers i la missió de la Universitat. En la seva intervenció, en la qual ha reflexionat amb perspectiva sobre la institució universitària i la seva evolució, ha afirmat, com a coneixedor dels inicis de la URV i rector dels centres preexistents, que va existir sempre preocupació per la coherència dels estudis a implantar a Tarragona, buscant especificitats com l’Escola d’Enologia, avui facultat; i que els canvis per créixer a la URV, al llarg dels anys, s’han fet amb reflexió. “La Universitat Rovira i Virgii és d’una continuïtat envejable”, ha dit. Per a ell, les universitats són institucions antigues que es fan de generació en generació, a llarg termini, i són molt difícils de ser avaluades. Les universitats són del món i de cap país, ha afirmat, i el seu patrimoni és la confluència de dos corrents: la tradició de l’humanisme i la revolució científica de les ciències experimentals. “Entre dubtes i incerteses, la nostra institució ha reeixit i pot reeixir”, ha conclòs, i ha desitjat que la URV “visqui, creixi i floreixi”.

Antoni Rovira i Virgili, el nom de la Universitat

A l’inici de l’acte el secretari general de la Universitat, Esteve Bosch, ha llegit el preàmbul de la llei de creació de la URV, en què es diu sobre el nom: “Amb la denominació de la Universitat es vol honorar la memòria de l’il·lustre català Antoni Rovira i Virgili, escriptor, historiador i polític, un dels més importants teoritzadors i divulgadors de la causa nacional de Catalunya, president que fou del Parlament de Catalunya i exemple de civisme, treball i estima pels valors del nostre poble”. En el seu parlament, la consellera de Presidència de la Generalitat Neus Munté s’ha referit a la figura d’aquest tarragoní il·lustre, el nom del qual serveix per “falcar valors com el de la democràcia”, en el mateix dia en què la presidenta del Parlament de Catalunya Carme Forcadell ha declarat davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya sobre la seva actuació a la cambra catalana.

El públic ha ocupat la platea del teatre Tarragona.

A la celebració s’han atorgat dues Medalles de la Universitat: a Anton Valero, president del Consell Social entre 2012 i 2015, i a Francesc Xavier Grau, rector entre 2008 i 2014. Han intervingut también el president del Consell Social Joan Pedrerol, el director general d’Universitats de la Generalitat Josep Pallarès, l’alcalde de Tarragona Josep Fèlix Ballesteros i ha conclòs el rector de la URV Josep Anton Ferré. Han assistit, a més de familiars d’Antoni Rovira i Vigili, els alcaldes de les ciutats amb campus universitaris i antenes del coneixement del Campus Extens, representants institucionals i d’empreses del territori, rectors i representants de les universitats catalanes i molts membres de la comunitat universitària. Membres de la Coral, l’Orfeó i l’Orquestra de la URV han interpretat en l’acte el “Canticorum Iubilo”, el “Gaudeamus Igitur” i la cançó tradicional catalana “A l’horta del meu pare”.

La URV, ahir i avui

De les 14 titulacions de primer i segon cicle i 13 doctorats que s’impartien l’any 92, s’ha passat als actuals 47 graus, 49 màsters, 23 doctorats i 37 postgraus propis amb una formació plenament adaptada a l’EEES.

Dels 6.243 estudiants del primer curs s’ha passat als 13.981 actuals, amb una gran estabilitat en els estudiants de grau i un nombre creixent d’estudiants de màster i doctorat. Dels 915 que es van titular el primer curs de la URV, actualment ho fan una mitjana de 2.000 per curs. En aquest 25 anys, s’han titulat a la URV més de 45.000 persones.

Actualment la URV compta amb 1.154 docents i investigadors i 666 persones en administració i serveis. Les tesis llegides han passat de 24 en el curs 1992-93 a 196 en el curs passat.

La producció científica de la URV ha crescut sostingudament i els seus articles són cada cop més citats arreu. El curs 1992-1993 hi va haver 5 articles indexats i en el curs passat van ser 1.224, un 47% del quals en col·laboració internacional. La superfície dels campus de la URV avui és de 380.654 m2.

En el seu discurs, el rector ha agraït la comunitat universitària el seu esforç per arribar on és ara la Universitat. “Les persones fan la URV”, ha afirmat, i ha remarcat: “Continuarem treballant per al benestar de les persones, el progrés social i econòmic i la dinamització del territori”.