02/06/2023
La biodiversitat torna a centrar la Fira de Ciències, organitzada per l’estudiantat del grau en Educació Primària
El Jardí de les Papallones ha acollit les activitats preparades per respondre a les inquietuds i dubtes d'un centenar de nens i nenes de dues escoles
El Jardí de les Papallones ha acollit les activitats preparades per respondre a les inquietuds i dubtes d'un centenar de nens i nenes de dues escoles
El Jardí de les Papallones, un espai verd amb plantes autòctones i diferents espècies de papallones en ple Campus Sescelades de la Universitat Rovira i Virgili, ha acollit aquest divendres al matí la cinquena edició de la Fira de Ciències. Es tracta d’un seguit d’activitats, basades un any més en la biodiversitat, que organitza i prepara l’estudiantat del grau en Educació Primària i del doble grau en Educació Infantil i en Educació Primària, responent a les inquietuds i les preguntes que, després d’una setmanes d’intercanvi d’idees, els han traslladat els nens i les nenes de primària de dues escoles, Mare Nostrum de Tarragona i Arquitecte Jujol dels Palleresos. En la fira, aquests nens i nenes han pogut resoldre els dubtes, experimentant i jugant amb les activitats que els esperaven.
La Fira de Ciències és el projecte final de l’assignatura de didàctica de ciències experimentals, que imparteix la professora de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia Maite Novo. “Els nostres estudiants van rebre vídeos dels nens i nenes de les escoles explicant-los els temes que els interesses i els dubtes que tenen al voltant de la biodiversitat i el medi ambient. Així, el repte de cada grup d’estudiants és preparar activitats didàctiques, amenes i interactives, per resoldre les demandes dels infants”, afirma Maite Novo. Durant les activitats, són els professors i les professores de les escoles els que avaluen els tallers impartits pels universitaris en funció del seu valor didàctic.
Maite Novo explica que per al seu alumnat de segon curs del grau en Educació Primària la fira representa “la primera vegada que tenen un contacte formal amb canalla, la qual cosa els trenca bastant els esquemes ja que es troben amb nens i nenes amb més coneixements, informació i inquietuds del que s’esperen”. Així, durant la fira, els nens i nenes de primària coneixen un hotel d’insectes, aprenen a diferenciar entre les espècies de papallones, experimenten amb els aromes de les plantes autòctones, aprenen a regar i cuidar les plantes i descobreixen el cicle vital dels insectes, entre moltes d’altres activitats.
Un altre dels propòsits de l’esdeveniment és aprofitar i valoritzar el Jardí de les Papallones, un espai ideat per Toni de la Torre, tècnic de gestió ambiental de la URV, per naturalitzar un espai urbà com és un campus universitari, per apropar-hi la natura. Habitualment lloc de pas, durant la fira es converteix en el protagonista sobre el qual pivota el projecte, l’escenari ideal per a les activitats que s’hi porten a terme. “Augmentem el valor didàctic del jardí i, a més, intentem que faci un efecte mirall, és a dir, que les escoles, per exemple, ho adaptin i ho traslladin als seus espais com a eina pedagògica i naturalitzadora”, conclou Maite Novo.