27/04/2023

La Càtedra d’Innovació i Simulació en Salut de les Terres de l’Ebre forma a 300 alumnes amb reanimació cardiopulmonar i ús del desfibril·lador

Amb motiu de la Setmana de la Salut, la Càtedra ha dut a terme xerrades i tallers a l’alumnat de les escoles de Deltebre. Les aturades cardiorespiratòries han esdevingut un problema de salut pública i són la principal causa de mort prematura

Taller de reanimació cardiopulmonar i ús del desfibril·lador impartits per la Càtedra

Coincidint amb la Setmana de la Salut, la Càtedra d’Innovació i Simulació en Salut de les Terres de l’Ebre de la Universitat Rovira i Virgili (URV) ha realitzat, els dies 24, 25, 26 i 27 d’abril, tallers de reanimació cardiopulmonar i ús del desfibril·lador a 300 alumnes de 5è i 6è de primària dels centres educatius de Deltebre.

L’objectiu principal dels tallers ha estat que l’alumnat adquireixi els coneixements bàsics i que coneguin l’algoritme del suport vital bàsic i desfibril·lació externa automatitzada (DEA), que indica el Consell Català de Ressuscitació (CCR). També se’ls ha donat eines per reconèixer una persona en situació d’aturada cardiorespiratòria i indicacions de com cal fer les maniobres de reanimació cardiopulmonar (RCP).

Els tallers han tingut una durada aproximada d’una hora, durant la qual s’ha projectat una breu explicació audiovisual, s’ha dut a terme un cas simulat i una part més pràctica, en què s’han utilitzat maniquins que permeten monitoritzar les funcions de la RCP i desfibril·ladors de formació.

Les aturades cardiorespiratòries han esdevingut un problema de salut pública i són la principal causa de mort prematura a l’Estat espanyol i als països occidentals. Diversos estudis avalen que la reanimació cardiopulmonar precoç i efectiva pot augmentar de dues a tres vegades la possibilitat de supervivència en aquestes situacions.

La directora de la Càtedra, Silvia Reverté-Villarroya, explica “la importància de la formació de la ciutadania per assolir una millora en les taxes de supervivència de les víctimes de mort sobtada” i afegeix que “tant l’alumnat com el professorat dels centres han pogut aprendre de forma pràctica i immersiva i han valorat molt positivament la iniciativa”.