31/07/2023

La Càtedra UNESCO d’Habitatge de la URV impulsa la creació d’un curs ludificat sobre l’habitatge a Europa

El projecte europeu Housing+ aborda la creixent complexitat en l'estudi de l'habitatge a Europa i proporciona eines per entendre i afrontar els reptes socials, polítics i econòmics que planteja

Presentació del curs ludificat sobre habitatge durant les jornades de disseminació del projecte Housing+ davant representants d'entitats espanyoles

El projecte europeu Housing+ és una aliança entre sis institucions europees especialitzades en els àmbits de l’habitatge i la formació, sota la coordinació de la Càtedra d’Habitatge de la URV, que busca millorar la docència sobre habitatge i gestió immobiliària entre tots els agents involucrats, incloent als responsables de les decisions polítiques, acadèmics, professionals i estudiants. I ofereix materials de formació amb un enfocament interdisciplinari i internacional, aprofitant les noves tecnologies, vídeos i continguts ludificats.

Sergio Nasarre, catedràtic de Dret Civil de la URV i coordinador de Housing+, ha destacat la necessitat d’un enfocament holístic i interdisciplinari per abordar les complexitats de l’habitatge. Segons Nasarre, “la difusió de la recerca en aquest àmbit ha estat molt limitada fins ara i era essencial crear un model de docència europea per abordar aquests reptes, especialment en un context marcat per grans esdeveniments recents que han posat de manifest els problemes de l’habitatge”.

Sergio Nasarre: “Amb Housing+ busquem abordar la creixent complexitat en l’estudi de l’habitatge i proporcionar als professionals i interessats les eines necessàries per entendre i donar resposta als reptes en aquest camp”.

Aquest projecte conclourà a l’agost i ha creat el curs “European Housing Studies”. Està dirigit a sociòlegs, treballadors socials, juristes, economistes, funcionaris, ONG, arquitectes i resta de perfils vinculats en algun projecte relacionat amb l’habitatge i estarà disponible a partir de setembre com un MOOC d’accés lliure.

El curs s’estructura en 9 parts i 48 capítols, desenvolupats per experts en habitatge procedents d’onze països diferents, que cobreixen temes com estructures legals, processos de gestió i presa de decisions, manteniment i reformes, drets i deures de co-propietat, prevenció del sobreendeutament i aspectes sociològics.

També incorpora activitats ludificades, que permeten als participants experimentar amb les decisions i veure les seves repercussions en l’àmbit de l’habitatge, observant com afecten a les diverses dimensions clau de l’habitatge, com ciutadania, les entitats financeres, l’administració pública i els professionals del sector immobiliari. Part d’aquests continguts han estat desenvolupats per 24 estudiants, dotze dels quals pertanyen a la URV, i ho han fet mitjançant un projecte d’APS (aprenentatge-servei), sota la supervisió dels experts i investigadors del projecte.

El curs ludificat permet que el participant assumeixi diferents rols i reflexioni sobre l’impacte de les seves decisions

Aquests joc digital està inspirat en el joc de taula “El Llindar”, una altra proposta lúdico-formativa creada per la Càtedra d’Habitatge de la URV, que a partir del 2018 es va portar a les aules de secundària europees i permet sensibilitzar la comunitat educativa sobre la complexitat del sistema de l’habitatge i el sensellarisme, afavorint la reflexió sobre l’impacte de les decisions i la vulnerabilitat dels diferents col·lectius.

El curs ha estat presentat recentment durant les jornades de disseminació del projecte a Brusel·les, Madrid i Katowice (Polònia). Aquestes jornades han servit també com a plataforma per mostrar els resultats del projecte així com tots els materials formatius desenvolupats, llibres i vídeos, als representants estatals de les principals institucions vinculades amb l’àmbit immobiliari de cada país.

Foto de grup de les jornades celebrades els dies 3 i 4 de juliol a la Universitat de Silesia (Katowice, Polònia)

D’acord amb Nasarre, “el curs representa un pas significatiu per a la comunitat acadèmica i professional, ja que contribueix a la comprensió profunda de l’habitatge a Europa i a la difusió d’una recerca que aborda reptes tant immediats com la inclusió social i la sostenibilitat”.

El projecte europeu Housing+ està format per una aliança estratègica entre sis institucions europees especialitzades en els àmbits de l’habitatge i la formació: la Universitat de Silesia (Polònia), la National University of Ireland a Galway (Irlanda), la Unió Internacional de Propietaris (UIPI), la Fundació Iberoamericana del Coneixement (GECON), especialitzada en gamificació, el Luxembourg Institute of Science and Technology (LIST), expert en noves tecnologies, i la Càtedra UNESCO d’Habitatge de la Universitat Rovira i Virgili.

De la URV, han participat en la creació del curs Sergio Nasarre, Gemma Caballé, i altres membres del grup de recerca relacionats: Héctor Simón, Núria Lambea i Mª Paula Rodríguez. També els han ajudat Leticia Asumu i Marina Pueyo, vinculades a la Càtedra.