22/09/2015

La cobertura informativa del referèndum escocès, un any més tard

Enric Castelló i Marta Montagut, professors de Comunicació de la URV, han explicat en una conferència de recerca a la Universitat d'Stirling com van cobrir la notícia els mitjans de comunicació catalans. La jornada s'ha dut a terme el divendres 18 de setembre, aniversari del referèndum d'independència a Escòcia

El referèndum el va guanyar l'opció del no, amb un 55,3% dels vots, davant d'un 44,7% del sí

Els investigadors de la URV han explicat, davant un nodrit auditori d’acadèmics d’Escòcia, Regne Unit i Europa, professionals i representants de la BBC i periodistes de diversos mitjans de comunicació, com alguns diaris i televisions van cobrir aquell esdeveniment a Catalunya, tot posant el focus en les metàfores i enquadraments  o marcs interpretatius que es van usar.

La seva intervenció portava per títol: The referendum and the Scottish constitutional issue in Catalan media. Representations, metaphors and frames. Els mitjans de comunicació catalans van dur a terme una gran cobertura del referèndum, amb programes informatius especials, amb corresponsals i analistes. Van informar de la complexitat d’Escòcia i van oferir diferents representacions de la política escocesa i britànica. En teniu més informació aquí.

Les aportacions dels professors de la URV, Enric Castelló, coordinador del Màster universitari en Comunicació estratègica en la societat del risc, i la professora Marta Montagut, formen part del projecte de recerca espanyol: El rol de la metáfora en la definción de la percepción social del conflicto. Instituciones, medios y ciudadanía, que dirigeix la professora de la URV Arantxa Capdevila. El projecte, iniciat l’any passat, s’està desenvolupant actualment.

Els participants eren d'Escòcia, Regne Unit i Europa.
Els participants eren d’Escòcia, Regne Unit i Europa.

El títol de la Conferència de Stirling ha estat: The 2014 Scottish independence referendum in the media, organitzada per la professora Marina Dekavalla. El professor Claes de Vreese ha iniciat les sessions amb una explicació molt completa sobre com treballen els diferents marcs interpretatius en la construcció de significats polítics a través dels processos de comunicació. La major part de la discussió que s’ha generat a la jornada ha estat centrada en la cobertura que la BBC va fer del referèndum i en la seva imparcialitat o parcialitat en la campanya. L’audiència s’ha mostrat interessada en els processos català i escocès i en com la política influeix en el debat polític quotidià a Catalunya.