10/10/2017

La creació d’òrgans funcionals, el repte de la robòtica quirúrgica

Els investigadors de la UPC Josep Amat i Alícia Casal inauguren el curs acadèmic a l'ETSE, on ha començat l'ensenyament d'Enginyeria Biomèdica

La catedràtica Alícia Casal i el professor emèrit Josep Amat, tots dos de la UPC, durant la conferència.

Josep Amat, ‎professor emèrit de la UPC, i Alícia Casal, catedràtica de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), van ser ahir els encarregats d’inaugurar el curs acadèmic de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE) amb la conferència ”El rol i els reptes de la robòtica quirúrgica”. El tema de la intervenció té relació amb els nous estudis d’Enginyeria biomèdica que enguany han començat a l’ETSE.

Després de fer un repàs per les fites assolides per la robòtica des que l’any 1963 aparegués el primer braç robòtic assistencial, Amat i Casal van explicar el present i reptes de futur de la robòtica en la medicina. És el cas de l’ús de les tecnologies d’impressió 3D per a implants metàl·lics i per generar pell, teixit muscular, cartílags i ossos amb impressores de biomaterials. Després d’això, “el següent pas -va apuntar Josep Amat- és la creació d’òrgans funcionals”. De fet, ja s’hi està treballant i s’ha arribat a fer una vàlvula mitral en animals.

El camp de la cirurgia reconstructiva no és l’únic on la robòtica hi té recorregut. Per exemple, en el camp de la nanorobòtica, cal que els nanorobots entrin cèl·lula a cèl·lula per identificar les parts d’ADN danyades, encerclar-les i aplicar el tractament adequat i personalitzat a cada pacient. En la radioteràpia el repte ara és abaratir la tecnologia, que ja permet fer coincidir dos eixos de coordenades, un fet necessari perquè l’aplicació de la radiació es faci sobre el punt afectat sense afectar a la resta del cos. El mateix ocorre en les biòpsies robotitzades, que han de fer una punció sobre un pacient en coordenades que no són fixes en l’espai. Per fer-ho possible, cal posar un dispositiu sobre el pacient que permeti fer una tomografia.

La UPC és una universitat capdavantera en l’àmbit de la robòtica quirúrgica. Amat i Casal van explicar que tenen dos prototips que funcionen en la cirurgia traumàtica, per fer imputacions de mà a l’Hospital Parc Taulí de Sabadell, i un robot que guia als metges en la cirurgia fetal. Es tracta, doncs, “que la robòtica faci el que no poden fer les mans dels cirurgians”, resumia Alícia Casal. Però malgrat els avenços dels darrers anys, segons Josep Amat, encara “estem vivint la prehistòria de la robòtica”.

Estudiants premiats

Després de la conferència, es van lliurar els premis als millors estudiants dels diversos graus de l’ETSE del curs 2015-16: Ezequiel Rodríguez, premi a millor expedient del Grau d’Enginyeria Elèctrica; Xavier Cucurull, premi a millor expedient del Grau d’Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica; Marc Ruiz, premi al millor expedient del Grau d’Enginyeria Informàtica; i Martí Grau, premi al millor expedient del Grau d’Enginyeria Telemàtica.

També es va lliurar el premi a l’estudiant amb millor expedient del Màster en Enginyeria Informàtica: Seguretat Informàtica i Sistemes Intel·ligents (MEISISI) a Jordina Torrents, i el premi a l’estudiant amb millor expedient del Màster en Enginyeria Industrial a Raquel Carrasco, tots dos del curs 2015-16. Finalment, es va lliurar el premi al millor Treball Fi Màster del Màster en Enginyeria Industrial del curs 2016-2017 a la estudiant Elena Pintaluba.

Estudiants premiats dels diversos ensenyaments de l’ETSE del curs 2015-16. El lliurament s’ha fet durant la inauguració del curs 2017-18.

D’altra banda, a partir del curs vinent l’ETSE preveu oferir un nou grau en Tècniques de Desenvolupament d’Aplicacions Web i Mòbils i un nou títol de màster oficial en Tecnologies del Vehicle Elèctric.  Així ho va anunciar la professora Carme Olivé durant el repàs de la memòria del curs passat, on s’hi va destacar, entre altres, l’esforç d’internacionalització de l’escola.