18/02/2022

La Facultat de Química de la URV se suma al Global Women Breakfast 2022 per analitzar el rol de lideratge de les dones en la química i la bioquímica

L’esdeveniment simultani en més de 300 llocs del món reflexiona sobre els problemes i les oportunitats que tenen les dones per exercir tasques de lideratge en el món de la química

Taula rodona per celebrar el Global Women Breakfast 2022 organitzat per la IUPAC a Tarragona, moderada per la professora Núria Ruiz, i amb la participació de Rosa Maria Marcè, Katherine Villa, Míriam Díaz de los Bernardos i Anna Ardèvol.

La Facultat de Química de la URV juntament amb l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) i la Unitat de Tecnologia Química de l’Eurecat Centre Tecnològic de Catalunya han organitzat una taula rodona amb el títol “GWB2022 a Tarragona: Dones investigadores en Química i Bioquímica” amb la qual s’han sumat al Global Women Breakfast 2022, impulsat per la International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC), per analitzar i reflexionar sobre les oportunitats i els problemes amb els que es troben les investigadores dels àmbits de la Química i la Bioquímica per aconseguir i desenvolupar rols de lideratge en les seves respectives institucions.

La taula rodona, que es va fer dimecres 16 de febrer a la sala de Graus de la Facultat de Química, amb la participació de les professores Rosa Maria Marcè i Anna Ardèvol, en representació de la Facultat, Katherine Villa en representació de l’ICIQ, i Míriam Díaz de los Bernardos en representació de la Unitat de Tecnologia Química de l’Eurecat Centre Tecnològic de Catalunya en la que van exposar les seves visions sobre les oportunitats i els reptes que han hagut de fer front per tal de desenvolupar les seves carreres com a investigadores. La taula rodona va estat moderada per la professora Núria Ruiz, professora de la Facultat de Química, que va guiar la reflexió al voltant de quatre eixos: com exercir el rol de lideratge, i els tres reptes que el Ministeri de Ciència del Govern Espanyol va llençar el dia 11 de febrer, coincidint amb la celebració del dia internacional de la dona i la nena en la ciència, i que fan referència a com atreure més nenes i dones als àmbits STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques), com millorar la carrera investigadora de les dones, i com assegurar una ciència inclusiva que tingui en compte les necessitats de dones i homes per igual.

Imatge del desenvolupament de la taula rodona i el públic assistent a l’esdeveniment, amb la intervenció d’una de les assistents.

Durant el desenvolupament de la taula rodona es va posar de manifest que tot i que ens els àmbits de la Química i la Bioquímica hi ha pràcticament una paritat de sexes en les aules, a mesura que s’ascendeix en la carrera científica aquestes xifres es redueixen, arribant a només un 24% de dones líders sèniors. En aquest sentit, sembla clar que la dona, quan decideix ser mare, ha de prendre una sèrie de decisions que moltes vegades comprometen, i fins i tot fan abandonar aquestes carreres investigadores. Per tant, cal potenciar la creació d’oportunitats laborals que contemplin la possibilitat que la dona pugui ser mare sense afectar a la seva carrera científica, el que passa per incrementar també la inversió tant pública com privada en ciència. A més a més, cal que aquesta carrera investigadora sigui planificada i estable, lluny del que passa actualment, en que les condicions d’incertesa d’aquesta carrera la converteixen en un problema. Per altra banda, també es va posar de manifest que cal un suport, tant de l’entorn familiar que ha d’entendre el que implica aquesta carrera, i recolzar la decisió de les dones, com de l’equip de treball. Tot això hauria de permetre compatibilitzar la vida familiar amb la vida laboral, i al mateix temps, a banda d’empoderar al sector femení, fer més conscient al sector masculí d’aquests reptes, que necessiten de la seva implicació per poder-se resoldre.

Al final de la taula rodona es va generar un diàleg amb el públic assistent molt interessant.

Finalment, l’acte va concloure amb una xocolatada amb coca a l’exterior de la Facultat, on els participants i ponents van tenir l’oportunitat de socialitzar i establir contactes.

Esmorzar per celebrar el Global Women Breakfast organitzat per la IUPAC, amb una xocolatada amb coca amb la participació dels assistents, la moderadora i les ponents a la taula rodona.

Aquest acte s’ha sumat, per primer cop, als més de 300 esdeveniment organitzats a tot el món per col·laborar en fer evidents i reflexionar sobre les limitacions que les dones científiques tenen per exercir rols de lideratge en els àmbits de la Química i la Bioquímica, en forma d’esmorzar, i que s’organitzen sota el paraigua de la IUPAC en el marc anual del Global Women Breakfast.