12/03/2024

La Facultat d’Economia i Empresa i la Universidad Nacional del Sur d’Argentina celebren 30 anys de col·laboració acadèmica

El treball realitzat entre la Facultat de la URV i els departaments d’Economia i de Ciències de l’Administració de la Universidad Nacional del Sur d’Argentina s’ha materialitzat en 12 tesis doctorals, 92 de publicacions científiques, 11 projectes de recerca i formació de postgrau en diferents àmbits

Autoritats, personal docent i investigador que ha format part de diversos projectes amb la URV

El passat dilluns 4 de març es van celebrar les tres dècades de col·laboració acadèmica entre la Facultat d’Economia i Empresa de la URV i la Universitat Nacional del Sud (UNS) d’Argentina. L’acte va tenir lloc al Centre Històric Cultural de la UNS a Bahía Blanca (Argentina) i s’hi van desplaçar per part de la Facultat els professors del Departament de Gestió d’Empreses, Antonio Terceño i  M. Glòria Barberà. Per part de la UNS, hi van participar rector Daniel Vega i la vicerectora  Andrea Castellano, els directors dels departaments d’Economia i de Ciències de l’Administració, i el titular de l’agència de Desenvolupament Productiu, Innovació, Ocupació i Urbanisme de la Municipalitat Local i docent de la UNS, Hernán Vigier.

“Crec que durant aquests anys hem fet molt, i ho hem fet basats en una relació de generositat. Moltes vegades els que comencen alguna cosa se la guarden per a ells, però nosaltres hem sabut compartir-ho”, va valorar Terceño.

El professor Antoni Terceño, durant una de les intervencions.

“Volem agrair-los  tot aquest acompanyament que hem tingut en les últimes tres dècades, i hem de posar aquests números en valor perquè aquesta relació és una cosa molt poderosa que hem de promocionar perquè més joves se sumin a aquest programa, en aquest camí de producció científica amb altíssima qualitat. Quan es miren els números és evident que és una aliança estratègica única a la nostra universitat, la que té més impacte a la nostra comunitat educativa”, va reconèixer el rector de la UNS Daniel Vega.

A l’activitat es va reconèixer la tasca Raúl Dichiara, professor de la UNS i un dels principals impulsors de les activitats conjuntes desenvolupades amb la URV.

La relació amb la URV va començar el 1994, quan una comissió de l’Ajuntament de Reus va arribar a Bahía Blanca per signar un acord de germanor entre les dues ciutats. Aquesta comitiva va estar integrada, entre d’altres, pel professor Antoni Terceño, que es va entrevistar amb el llavors rector de la UNS, Carlos Mayer, i amb el director-degà del Departament d’Economia, Ricardo Gutiérrez. El mateix any es va signar un conveni marc de cooperació econòmica, tècnica, científica i pedagògica per a la realització de projectes d’estudi i recerca entre les dues universitats. Aquesta vinculació s’ha materialitzat en nombroses activitats acadèmiques i de recerca.

La professora Glòria Barberà, en un moment del seu parlament.

Inicialment, a més de les beques doctorals, es van potenciar els vincles a través de cursos i seminaris de postgrau mitjançant estades de docents de les dues universitats. Les tasques de cooperació també s’han promogut a través de projectes col·laboratius, dels que cal destacar els internacionals: Alfa-AURES (de cooperació entre Argentina, Espanya, Alemanya) i el Projecte AECID (entre Espanya i Iberoamèrica) que han permès consolidar el treball en equip entre la Facultat d’Economia i Empresa de la URV i el Departament d’Economia de la UNS. Aquests projectes inicials i els projectes de recerca que han sorgit al llarg dels anys s’han materialitzat en 12 tesis doctorals, 92 publicacions conjuntes, 72 a revistes indexades a WOS o SCOPUS, actes de congressos, seminaris i workshops. En aquestes publicacions han participat 17 professors de la UNS i 19 de la Facultat d’Economia i Empresa. A més, cal afegir cotuteles de tesis de postgrau, seminaris de recerca i més de 20 participacions de docents en tribunals de tesis.

En aquestes tres dècades hem rebut la visita de 18 professors de la UNS i 17 de la Facultat han fet una estada a la UNS: Antonio Terceño, Antonio Rodríguez, M. Glòria Barberà, Jorge de Andrés, Aurelio Fernández, Fernando Campa, Susanna Sardà, Agustí Segarra, Martí Oliva, Christian Durán, Cori Carles, M. Teresa Sorrosal, Ignasi Brunet, Pere Segarra, Mireia Valverde, Gerard Ryan, Xavier Ponce.

Vídeo de la Universitat Nacional del Sud rememorant els 30 anys de col·laboració.

Recull d’imatges de l’acte de celebració dels 30 anys