03/05/2018

La fi de la pobresa, tema de les Jornades Visions d’un món desigual

URV Solidària coorganitza la segona edició d'aquestes jornades, que en la sessió d'ahir es van centrar en el feminització de la pobresa

Iolanda Fresnillo, activista social i investigadora a l’Observatori del Deute en la Globalització i sòcia investigadora consultora de la Cooperativa Ekona, va protagonitzar ahir el diàleg sobre feminització de la pobresa. S’emmarca dins la segona edició de les Jornades Visions d’un món desigual, fruit de la cooperació entre diferents universitats: la URV Solidària, promotora de la iniciativa; la Unitat de Compromís Social de la UdG, l’Oficina de Desenvolupament i Cooperació  de la UdL i UPF Solidària.

Les Jornades, que s’estan duent a terme entre el 18 d’abril al 9 de maig en quatre sessions, presenten un diàleg entre una persona experta, i participants de les diferents universitats i públic en general, que l’escolten via videoconferència des d’aules o sales de les diferents universitats. Prèviament al dia de la sessió de diàleg, al Moodle de la UdG els inscrits han pogut veure vídeos al·lusius als temes que es tracten, per familiaritzar-se amb els continguts. L’activitat pot tenir valor acadèmic per als estudiants, mitjançant una posterior avaluació.

La feminització de la pobresa

Núria Riera, de la UPF, va ser l’encarregada de presentar la conferenciant, Iolanda Fresnillo, que intervenia des d’aquella universitat. Iolanda Fresnillo es va centrar en els aspectes multidimensionals de la pobresa, el concepte de la qual no es pot reduir a la manca de recursos econòmics d’una persona. La pobresa es defineix en relació al context, determinat pel país on es viu, etc, i al món occidental es podria dir que és la necessitat que impedeix cobrir les necessitats bàsiques; la privació de tenir un cert benestar econòmic, a través del consum; el no accés a la salut, a l’educació; i no tenir oportunitats per a realitzar-se.

Fent al·lusió a diferents estudis realitzats, cal anar amb cura amb el plantejament i la interpretació de les estadístiques sobre la pobresa, perquè que si no s’aplica la perspectiva de gènere la pobresa femenina pot quedar amagada. La pobresa es mesura per llars, i es fa necessari aplicar la proposta metodològica del grup de recerca SBRlab de la URV, dirigit per Àngel Belzunegui: calcular la taxa en risc de pobresa per individus, home i dona, en supòsit d’autonomia. Les dones, estadísticament, tenen menys recursos per sobreviure per la seva situació de desigualtat a la societat. És la pobresa oculta de la dependència. Iolanda Fresnillo va recordar, també el concepte de l’economia feminista, que propugna posar al centre de tot la vida, la sostenibilitat de la vida: una vida digna per a tothom.

Al final de la seva intervenció, els assistents van formular preguntes a la conferenciant des de les diferents seus. Les sessions s’enregistren perquè puguin estar disponibles a la xarxa per a tothom. La propera tracta de la pobresa energètica i va a càrrec de Maria Campuzano, que participa a la Xarxa per la Sobirania Energètica. Serà el dia 9 de maig a les 18 h. a la Sala de Vistes del campus Catalunya. Les dues primeres sessions van tractar: de combatre la pobresa des del punt de vista assistencial (Sor Lucía Caram, 18 d’abril) i de la pobresa des del punt de vista institucional (Albert Sales, 25 d’abril).

El precedent d’aquestes jornades va néixer a la URV en el curs 2006-07 amb el nom Visions d’Amèrica Llatina i en format presencial.