03/02/2020

La FIRST LEGO League Reus-Tarragona celebra la novena edició amb rècord de participants

Un total de 320 joves de 10 a 16 anys competiran a la First Lego League sènior i uns 150 de 6 a 9 anys ho faran a la júnior en un nou rècord de participació. La URV a través de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE), organitza aquesta competició

Un dels equips durant la competició.

La Universitat Rovira i Virgili,  a través de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE), organitza la novena edició de la FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology) LEGO League, que enguany se celebrarà el dissabte 8 de febrer a la Fira de Reus . Comptarà amb la participació de 56 equips procedents de 24 centres educatius de la demarcació amb un total de 470 joves: 320 que formaran part de la lliga sènior i 150 que ho faran a la júnior.

En aquesta novena edició de la FIRST LEGO League (FLL) s’hi espera l’assistència de 1.300 persones entre participants, familiars i voluntaris. Es tracta d’un esdeveniment on la ciència i la diversió en la ciència i la tecnologia seran les protagonistes i que promou els valors del treball en equip i la capacitat emprenedora entre nens i joves de 6 a 16 anys. Els participants hauran de pensar i resoldre problemes reals a través de la  investigació científica i, a banda, hauran de superar proves amb l’ús d’un robot construït i programat per ells mateixos.

Una imatge de la roda de premsa de presentació de la First Lego League.

Amb l’objectiu de que es converteixi en un esdeveniment territorial, la seu s’alterna cada any entre Tarragona i Reus. A banda del suport dels ajuntaments d’aquestes dues ciutats, es compta també amb el de la Diputació de Tarragona, la URV i l’empresa LEAR Corporation. Tots plegats fan possible que la FLL sigui l’acte més massiu de la demarcació de foment de les  vocacions científiques i tecnològiques.

Dos reptes per  investigar sobre les ciutats intel·ligents del futur

En el repte d’aquesta edició els equips estudiaran com les ciutats i els edificis creixen,  evolucionen i canvien. Junts crearan solucions  innovadores per  construir un entorn on viure i treballar que perduri en el temps, utilitzant les eines i la tecnologia actuals.

FIRST® LEGO® League repta els joves a convertir‐se en científics i enginyers i a pensar com a tals. Els equips sènior participen en el desafiament que enguany porta per nom City Shaper, en què hauran de dur a terme un projecte científic per resoldre un problema real relacionat amb les ciutats del futur. Presentaran els resultats del seu treball davant d’un tribunal el dissabte, dia 8.  A més a més, construiran i programaran un robot autònom utilitzant la tecnologia de LEGO® MINDSTORMS® per a resoldre les missions que hauran de superar amb els robots.  Tot això ho fan també  a  través  dels  valors fonamentals  de  FIRST  LEGO  League:  celebrar  el descobriment, la inspiració, el treball en equip i la cortesia professional.

Un any més, els nens i nenes d’entre 6 i 9 any també tenen el seu espai a la FLL. La Junior FIRST LEGO League pretén que al volant de 150 nens, d‘escoles diferents i repartits en 24 equips busquin solucions a través del repte Boomtown Build. El desafiament d’aquesta temporada acompanya els equips participants a Boomtown, una ciutat imaginària on exploren les necessitats i els reptes de la comunitat. Amb l’observació de  l’entorn, fan servir la seva imaginació per resoldre un problema i crear un edifici on sigui més fàcil i agradable viure, i també conviure amb els altres. Aquests joves ho descobreixen durant el treball previ a la First Lego League i el dia de la competició n’exposen els resultats, també, davant del tribunal. Els més petits resolen el desafiament amb el disseny d’una maqueta LEGO i un pòster il·lustratiu que mostra tot el que han après.

La majoria dels equips participants a la FLL Reus-Tarragona ja han superat una fase prèvia, les anomenades MicroFLL. Es tracta de tornejos interns que s‘organitzen a les escoles amb més equips que els que  participen en el campionat provincial. En aquesta edició, set escoles han organitzat una MicroFLL entre desembre i gener per tal escollir els equips que els representaran el proper 8 de febrer. Si es tenen en compte tots els qui han participat en aquesta fase prèvia, en total participen en aquesta edició 1.300 joves de les comarques de Tarragona.

La FIRST LEGO League s’estructura en tornejos classificatoris i fases finals. A l’Estat espanyol hi ha desafiaments en diferents ciutats, un d’ells serà el que es celebrarà a Reus, i els millors participants de cada ciutat es guanyaran un lloc per a la gran final de la FIRST LEGO League (FLL) Espanya.

La presentació de la First Lego League  s’ha fet avui dilluns 3 de febrer a la URV. Hi ha participat Maria José Figueras, rectora de la URV; Xavier Vilanova, director de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE); Jordi Balsells, vicepresident de tecnologies de la informació de LEAR; Manel Castaño, Conseller d’Educació de l’Ajuntament de Tarragona, i Eduard Vicente, director de firaReus.