28/05/2025

Una jornada reflexiona sobre objectius i barreres per avançar cap a una universitat més inclusiva

La sessió, organitzada per l’Oficina d’Igualtat i Compromís Social i el Servei d’Atenció a les Diversitats, comparteix experiències, identifica dificultats i impulsa accions per garantir l’equitat i l’accessibilitat

D'esquerra a dreta, Montse Olivé, Belén Roda, Víctor Merino, Tarek Lutfi i Berta Villarroya, durant la primera Taula rodona “Què fem i què podem fer des de la universitat?”.
D'esquerra a dreta, Montse Olivé, Belén Roda, Víctor Merino, Tarek Lutfi i Berta Villarroya, durant la primera Taula rodona “Què fem i què podem fer des de la universitat?”.

La jornada “Diversitats a la URV: Experiències i Reptes”, organitzada per l’Oficina d’Igualtat i Compromís Social (OICS) i el Servei d’Atenció a les Diversitats (SAD), s’ha celebrat aquest dimarts amb l’objectiu d’intercanviar experiències, reconèixer obstacles i elaborar propostes que ajudin a avançar cap a una universitat genuïnament inclusiva i accessible per a tothom. Celebrada a la sala de Juntes del campus Catalunya, hi han participat representants dels serveis esmentats i d’associacions, i membres de la comunitat universitària.

La sessió ha estat oberta per Víctor Merino, comissionat d’Igualtat, Diversitats i Benestar, que ha subratllat la importància d’unir serveis que fins ara operaven de manera independent per proporcionar una resposta completa a la diversitat dins la comunitat universitària. A més, s’ha comunicat l’inici dels treballs per al desenvolupament d’un Pla d’Inclusió Diversitària que s’aplicarà a partir de setembre del curs vinent.

Al llarg de la jornada s’han exposat els testimonis en primera persona d’estudiants amb diferents necessitats educatives específiques, incloent-hi discapacitats físiques i sensorials, i dificultats d’aprenentatge com ara la dislèxia, el TDAH i el Trastorn de l’Espectre Autista, així com altres situacions que poden influir en el procés d’ensenyament. La taula rodona entre associacions de diversitats i estudiants de la URV ha facilitat la visibilització dels reptes diaris que moltes persones encara experimenten a la universitat.

Belén Roda, del Servei d’Atenció a les Diversitats, ha compartit la informació recollida durant el curs 2024-25. Actualment, 281 alumnes inscrits a la URV compten amb un grau de discapacitat superior al 33%, cosa que representa l’1,69% del total d’estudiants. Hi ha un total de 93 alumnes adherits al Servei d’Atenció a les Diversitats, i entre aquests, les diversitats més comunes són el TDA/H (37%), la dislèxia (24%) i el Trastorn de l’Espectre Autista (13%). De fet, fins i tot a final de curs encara es reben sol·licituds d’adaptació d’estudiants amb diversitats. Per tant, aquests informes posen de manifest la necessitat d’ajustaments per assegurar una educació inclusiva i crear una xarxa de suport accessible.

El SAD ofereix acompanyament als estudiants i gestiona adaptacions en diversos àmbits, com ara l’adequació de les metodologies d’avaluació, el nombre mínim de crèdits a matricular, o l’adaptació d’espais tant físics com digitals. El procediment està recollit al web i inclou una avaluació individualitzada i l’emissió d’un informe amb les mesures recomanades.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*