19/10/2021

La lliçó inaugural de la Facultat de Medicina de la URV, a càrrec de la pediatra Montse Esquerda, ha reivindicat l’equilibri entre una medicina humanament científica i científicament humana

La pediatra i directora de l’Institut Borja de Bioètica, Montse Esquerda, ha estat l’encarrerada d’inaugurar el curs 2021-22 de la facultat de Medicina de la URV. La seva conferència ha girat entorn de la bioètica i de com, des d’aquesta disciplina, es pot ajudar a la gestió de la complexitat. Els mateixos avenços científics fan més difícil prendre decisions i és aquí on els valors de les persones són, ha apuntat, molt importants en els moments de decidir.

Segons la conferenciant, la bioètica ha d’ajudar a pensar en les finalitats de la medicina, no únicament en els mitjans. Calen diu, altes habilitats per gestionar tot allò que és humà. I caldrà respondre noves preguntes que requeriran noves respostes i també velles preguntes que en els nous temps requeriran noves respostes.

La medicina requereix una bioètica que l’ajudi a parar i a pensar: “La medicina hauria d’integrar el curar i el cuidar, son competències que es poden ensenyar, aprendre i avaluar”, ha apuntat la pediatra. Són característiques entrenables, ja que s’ha d’estar format per fer-ho i els professionals, diu, han de poder combinar les competències tècniques, amb les humanes. Ha tractat de l’empatia i de la perspectiva de futur de la Medicina unit al de la Bioètica en la seva xerrada “High Tech / High Touch educant per una medicina humanament científica i científicament humana”.

A l’acte d’inauguració del curs 2021/22 de la Facultat de Medicina hi ha estat present la Rectora de la URV, María José Figueras; el degà de la facultat, Antoni Castro; el vicedegà, Joaquin Escribano, i l’alcalde de Reus, Carles Pellicer. Després de superar un curs passat amb els nous escenaris que ha comportat la covid-19, el degà de la facultat ha parlat dels continus reptes en la docència que han d’enfrontar per fer front a situacions com la de la pandèmia actual.

Premis Sant Lluc i 2021

Durant l’acte es van fer públics els premis Sant Lluc que la facultat atorga cada any per reconèixer l’esforç i premiar els millors treballs de fi de grau i de màster del curs 20/21 dels alumnes de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut. Són els següents:

premis Sant LLuc 20/21

Inés Olaya, Claudia Quintana i Andrea Chirivella, per “La entrevista motivacional aplicada a la obesidad infantil: Diseño, elaboración y evaluación de una herramienta formativa a través de la plataforma Moodle mediante un estudio piloto” dirigit pel professor Albert Feliu, al millor treball de fi de grau de Medicina, dotat amb 500 euros.

premis Sant LLuc 21/22

Eva Gallardo i Esther Capdevila per “Essential and non-essential elements in milks and plant-based drinks: a comparison study”, dirigit per Montse Marquès i Eudald Correig,  al millor treball de fi de grau de Nutrició Humana i Dietètica, dotat amb 500 euros.

Maria Repollès per “Succinate/SUCNR1 axis as a new determinant in pancreatic b-cell function.”, dirigit per les professores Miriam Ejarque i Sonia Fernández, al millor Treball de Fi del Màster en Nutrició i Metabolisme, dotat amb 500 euros cadascun.

Maria Arteche, Helena Cortiella, Uxue Ezpeleta i María Izquierdo, pel treball “Alteraciones funcionales en la técnica de salto i aterrizaje en jugadores de baloncesto: estudio observacional transversal”, dirigit per la professora Cristina Adillón, Premi Fundació STS per al millor treball de fi de grau de Fisioteràpia.