13/05/2024

La recerca de la URV, al festival de divulgació científica Pint of Science

Investigadores i Investigadors de la Universitat imparteixen la meitat de les xerrades que durant tres dies aproparan la ciència a públic no expert de diferents bars de Tarragona, Reus, Tortosa i Amposta

Pint of Science 2024, el festival de divulgació científica que proposa un punt de trobada entre la comunitat investigadora i el públic dels bars, arriba des d’avui i fins dimecres a Tarragona, Reus, Tortosa i Amposta. Durant tres dies i de forma simultània, més de 30 investigadores i investigadors de la Universitat Rovira i Virgili i institucions i centres de recerca del territori aproparan la ciència, des de diferents disciplines, a un públic no expert: el que assistirà a la Sala Zero i l’Old Dirty Burgers de Tarragona, al Cafè Teatre i a l’As de Copes de Reus, al bar Lo Portal de Tamarit de Tortosa, i a la Llar d’Amposta.

Fer divulgació científica en l’ambient informal i distès d’un bar és el que caracteritza el festival, que se celebra des de fa nou anys i en aquesta edició es fa simultàniament a 26 països de tot el món. A Tarragona i a Reus fa sis anys que s’organitza de la mà de l’Associació per a la Divulgació Científica al Camp de Tarragona. L’esdeveniment és gratuït i el programa complert, amb la llista de xerrades, bars, temàtiques i horaris es pot consultar a la web www.pintofscience.es.

El festival a Tarragona, Reus, Tortosa i Amposta tractarà temes tan actuals com la millora de la mobilitat a partir del Big Data, els nanoplàstics, les respostes de la ciència al  dejú intermitent, o el canvi climàtic des de diferents aspectes: com afectarà a la celebració de les diades castelleres o desmitificar creences al voltant de la crisi ambiental. Els aspectes relacionats amb la salut també hi seran presents a partir de xerrades sobre els beneficis de l’oli d’oliva, la resposta de l’organisme després de passar la Covid-19, la microbiota i l’estat d’ànim, la relació entre l’alimentació i la qualitat espermàtica o què diu la ciència sobre el dejú intermitent, entre d’altres. Prehistòria, evolució humana, enginyeria, economia, energies com la nuclear o l’hidrogen seran temes que també s’abordaran.

Enguany hi intervenen a tota la demarcació més de 30 ponents de perfils diversos, la meitat dels quals fan recerca a la URV. N’hi ha que es troben en els inicis de la seva carrera investigadora, però d’altres tenen una àmplia trajectòria en el món de la recerca, com el catedràtics de la Universitat Rovira i Virgili Eduard Llobet o Laureano Jiménez. També participen altres investigadores i investigadors de la URV i d’altres centres de recerca del territori com l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), l’Institut de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES), l’Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona, l’Hospital Sant Joan de Reus o l’Associació Jóvenes Nucleares.

Totes les xerrades de la demarcació se sumen a les més de 850 que es faran de forma simultània a les 67 ciutats implicades.

Pint of Science al món

El festival de divulgació científica Pint of Science va néixer el mes de maig de 2013 al Regne Unit, quan els investigadors Michael Mostkin i Praveen Paul van organitzar un esdeveniment als seus laboratoris amb l’objectiu de mostrar la recerca que feien a persones afectades per diferents malalties mentals. Ells mateixos van comprovar la gran repercussió que va tenir en aquests pacients, i van pensar que seria una bona idea portar la ciència allà on són les persones, com els bars. Uns anys després, aquest festival ha donat la volta al món i enguany es fa a 25 països de forma simultània.

Pint of Science 2024 és possible gràcies a la col·laboració d’organitzacions que patrocinen el festival i faciliten que sigui gratuït per al públic. A Tarragona s’ha comptat amb la col·laboració del Celler Masroig, l’Associació Jóvenes Nucleares i els bars participants: Sala Zero Tarragona, Old Dirty Burgers, Cafè Teatre de Reus i a l’As de Copes de Reus. A l’Estat espanyol hi ha col·laborat Labbox, CESIF, TRBL, JJNN i Vadillo Asesores.