30/10/2019

La UE renova el Màster Erasmus Mundus en Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana de la URV

Els estudiants treballen en excavacions per esbrinar com es van produir les primeres dispersions humanes, les rutes que es van seguir o les espècie que les van protagonitzar

Un grup d'estudiants en una classe pràctica sobre evolució humana.

La URV imparteix  el Màster Erasmus Mundus en Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana des del curs 2004-2005, gràcies a la col·laboració amb l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES). Ara, la Comissió Europea ha notificat l’acord de la seva renovació per quatre anys més. “Això ens permetrà gaudir de la garantia i qualitat que representa formar part del programa Erasmus Mundus per a la captació d’alumnat i per a la internacionalització de la URV”, ha manifestat Carlos Lorenzo, coordinador del màster i responsable de l’Àrea de Docència de l’IPHES.

L’oferta acadèmica es fa entre 4 institucions europees: Università degli Studi di Ferrara (Itàlia), Muséum National d’Histoire Naturelle (París, França), Instituto Politécnico de Tomar (Portugal) i Universitat Rovira i Virgili. Des que es va posar en marxa, cada curs s’incorporen a la URV una quinzena de nous estudiants procedents de totes les regions de l’Estat espanyol i d’altres països, principalment d’Itàlia, Portugal, Algèria, la Índia, Tailàndia, Marroc, Geòrgia i Mèxic. Alhora ha vingut a Tarragona professorat d’altres indrets com l’Argentina, Xile i Mèxic a impartir els seus coneixements. En aquests anys, s’han presentat més de 150  tesis de màster amb un treball de recerca i havent fet una mobilitat en un segon centre internacional que permet  obtenir el títol Erasmus Mundus.

Els projectes d’investigació, un dels atractius per als estudiants

Els projectes d’investigació que es desenvolupen actualment a Euràsia, i en els quals hi pren part molt activament l’IPHES, com Atapuerca a l’Estat espanyol, i Dmanisi a Geòrgia, “són alguns dels atractius per captar estudiants, que veuen una possibilitat de treballar en excavacions claus per esbrinar temes molt importants en l’estudi de l’evolució humana com el fet de saber com es van produir les primeres dispersions humanes, les rutes que es van seguir o les espècie que les van protagonitzar”, assenyala Carlos Lorenzo.

Lozano ha subratllat que “un dels elements que ha tingut molt en compte la Unió Europea per renovar-nos, i inicialment concedir-nos l’Erasmus Mundus, és que fem recerca de qualitat des de fa més de 20 anys i amb projectes coparticipats pels nostres socis que tenen en la seva base els registres més importants de l’evolució humana”. El mateix investigador ha remarcat que “tota aquesta activitat i la renovació del programa docent per part de la UE demostra que el nostre màster està a l’elit internacional, en el marc de la mobilitat que exigeix el Pla de Bolonya”.