29/11/2016

La UNED, la UOC i la URV reten un homenatge i reconeixement institucional i acadèmic al lingüista tortosí Joan Beltran

Les tres universitats amb representació a l’Ebre s'han tornat a unir per destacar, aquesta vegada, la figura d’un lingüista “tenaç i constant” en la investigació, ensenyament i difusió de l’estàndard occidental. L'acte ha tingut lloc el dijous 24 de novembre al campus Terres de l'Ebre

Joan Beltran, davant l'acció que li ha dedicat URVIART al campus Terres de l'Ebre.

La Universitat Rovira i Virgili al campus Terres de l’Ebre, el centre associat de la Universitat Nacional d’Educació a Distància a Tortosa (UNED) i la seu territorial de la Universitat Oberta de Catalunya, juntament amb el Consorci de Normalització Lingüística, Òmnium Cultural a les Terres de l’Ebre i l’Ajuntament de Tortosa, han retut un homenatge i reconeixement institucional i acadèmic al lingüista tortosí, Joan S. Beltran i Cavaller (Tortosa, 1933). Ha estat guardonat aquest 2016 amb la Creu de Sant Jordi “per la seva aportació a la riquesa dialectal de la llengua i a la  consciència d’unitat lingüística”, i ha estat nomenat també enguany membre de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), per la seua àmplia experiència com a professor i coordinador de cursos de reciclatge de català per a mestres de les Terres de l’Ebre. És la segona vegada que les tres universitats en representació al territori s’uneixen per impulsar un homenatge comú. Ja ho van fer el mes de març en reconeixement al pedagog i escriptor Manuel Pérez Bonfill.

El lingüista Joan Beltran amb el director del campus, Azael Fabregat.

L’acte  ha tingut lloc el dijous 24 de novembre a la tarda a l’Aula Magna del campus Terres de l’Ebre i s’han pogut escoltar les intervencions dels tres representants de les universitats al territori, Azael Fabregat, director del campus Terres de l’Ebre;  Josep Maria Franquet, director del Centre Associat de la UNED a Tortosa; i Teresa Nielles, delegada territorial de la UOC, a més de l’alcalde de Tortosa, Ferran Bel. Tots quatre han destacat la figura de Beltran i la seua estima a la llengua i al país.

En el transcurs de l’homenatge, la responsable de l’Antena Cultural Tortosa de la URV, Núria Gil, ha llegit un manifest de reconeixement a Joan Beltran, signat pels representants universitaris i institucionals en el qual es destacava l’important paper de Beltran en l’estudi, divulgació i l’ensenyament de la llengua catalana en general, i de la  varietat nord-occidental tortosina en particular. A banda de la Creu de Sant Jordi, aquest lingüista tortosí també va rebre el 2011 el premi Lo Grifonet, d’Òmnium Cultural de les Terres de l’Ebre, i altres premis com el d’Actuació Cívica de la Fundació Lluís Carulla o el Premi Convit, en reconeixement a la seua “tenacitat i constància” en la investigació, ensenyament i difusió de l’estàndard occidental i de la varietat nord-occidental tortosina.  Amb aquest acte, les tres universitats amb representació a les Terres de l’Ebre s’han volgut sumar a aquests reconeixements afegint-hi el component acadèmic, remarcant la important tasca de promoció de la llengua catalana desenvolupada per Beltran durant gairebé mig segle.

Un moment de l'homenatge a Joan Beltran, a l'esquerra de la foto.
Un moment de l’homenatge a Joan Beltran, a l’esquerra de la foto.

“La seua tasca ha estat determinant a l’hora d’aportar rigor i criteri per a la incorporació de la parla nord-occidental a l’estàndard de la llengua”, ha manifestat el filòleg i professor de la URV, Miquel Àngel Pradilla, també membre de l’Institut d’Estudis Catalans i l’encarregat de llegir la glossa de reconeixement a Beltran.

Paral·lelament a aquest acte d’homenatge la nova acció d’URVIART al campus Terres de l’Ebre també està dedicada al lingüista tortosí. Consta d’un gran mural fet amb post-its amb el bust de Beltran i d’una sèrie de plafons amb fotografies i textos que expliquen la trajectòria d’aquest lingüista que va aprendre a escriure en català d’adult i que és autor, entre altres títols, de “L’estàndard occidental. Una proposta sobre l’estàndard català a les terres del darrer tram de l’Ebre, Vocabulari de cruïlla. Els mots de les Terres de l’Ebre i el Maestrat dins el context del català formal” o “Aïnes. Exercicis de llengua i claus de correcció”. Bona part de la seua investigació la va fer en col·laboració amb el també lingüista Joan Panisello.

L’#Acció 7 d’URVIART porta per títol” Joan Beltran. Les paraules són les aïnes del poble. Una mirada artística a la passió d’un home per la seua llengua”, és una creació de l’arquitecta Cristina Bestratén amb textos del periodista Jordi Duran, coordinada per l’Antena Cultural Tortosa de la URV i es dinamitzarà amb visites guiades als estudiants per apropar-los a la figura de Joan Beltran.