03/03/2023

La URV se suma al Dia de les Dades Obertes amb activitats formatives sobre gestió de dades de recerca

El CRAI dona suport als investigadors en la curació i en el dipòsit de les dades derivades de projectes de recerca

Repositori de dades de recerca CORA.

El dia 5 de març de 2023 se celebra el Dia de les dades obertes, una iniciativa a escala mundial per difondre’n el coneixement. De fet, les dades obertes són cada vegada més reconegudes com a resultats de la recerca primària i en els darrers anys s’ha destacat la necessitat que les dades estiguin disponibles en repositoris d’accés obert, puguin consultar-se, puguin citar-se i tinguin associades un pla de gestió de dades.

La Universitat Rovira i Virgili, compromesa amb la ciència oberta, va aprovar el 2021 la Política Institucional d’accés obert per les dades de recerca de la URV, per la qual les dades derivades de projectes de recerca internacionals i nacionals finançats amb fons públics s’han de dipositar i difondre a través dels mitjans que la Universitat posa a disposició dels investigadors: el repositori institucional i el Repositori de dades de recerca consorciat CORA. RDR. A més a més, des del Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació (CRAI) es proporciona suport als investigadors i investigadores tant en la curació de les dades com en el dipòsit de les dades de recerca.

A través de l’Open Data Day, que se celebra des de fa 10 anys, es duen a terme esdeveniments per a la difusió del coneixement de dades obertes a tot el món. El CRAI, junt amb l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la URV, s’hi suma amb una sèrie d’activitats formatives sobre la reutilització i el dipòsit de dades en accés obert, com es reflecteix en el pla de gestió de dades i els programaris disponibles per elaborar-lo.

El webinari “Datos de investigación: principios FAIR, depósito en acceso abierto y plan de gestión de datos”, el 6 de març, de 15:30 h a 17:00 h. Inscripcions a través de l’ICE per a PDI i per a  doctorands.

El curs d’autoaprenentatge “Dades de recerca i pla de gestió de dades”, obert del 15 de gener al 15 de maig. Inscripcions a través de l’ICE per a PDI i per a doctorands; i a través del Pla de Formació del PAS, inscripcions per al Personal d’Administració i Serveis.

Per saber-ne més, també es pot consultar la guia del CRAI sobre Gestió de dades de recerca.