12/12/2023

La URV acull les IV Jornades CertiDigital sobre la seva integració a l’entorn universitari

Les jornades formen part d'un projecte interuniversitari que treballa amb la creació d'unes credencials digitals comunes per a l'aprenentatge

Representants de les universitats sòcies del projecte CertiDigital durant les IV Jornades "Integrant CertiDigital a l'entorn universitari", celebrades a la URV.

La URV ha estat aquesta setmana la universitat amfitriona de les IV Jornades CertiDigital: “Integrant CertiDigital a l’entorn universitari”. Les jornades formen part d’un projecte interuniversitari que treballa en l’acreditació i verificació de credencials digitals per a l’aprenentatge, utilitzant estàndards europeus per facilitar la mobilitat i el reconeixement, amb l’objectiu de definir un mateix llenguatge o model de dades entre totes les universitats, administracions, empreses i estudiants. Amb aquesta iniciativa, per tant, es busca assegurar l’autenticitat i validesa dels títols i documents emesos digitalment, així com la formalització i el reconeixement de cursos i programes diferents entre el Sistema Universitari Espanyol.

Les jornades, que han passat anteriorment per Madrid, Albacete i Oviedo, tractaven en aquesta quarta edició sobre la integració del CertiDigital a l’entorn universitari. En aquest sentit, l’empresa que ha fet el primer desenvolupament ha impartit diferents ponències per explicar com seria la implementació i com s’integraria als API’s de les universitats. A més, en aquesta ocasió, han comptat amb la ponència de Koen Nomden, el team lider per a “Transparency and Recognition of Skills and Qualifications”, de la unitat de “Skills and Qualifications” de la Comissió Europea (DG Employment, Social Affairs and Inclusion).

Representants de les sis universitats coordinadores del projecte CertiDigital amb Koen Nomden, de la Comissió Europea.

Jordi Castellà, Comissionat de Govern Obert i TIC de la URV, ha afirmat que un dels temes a resoldre “sorgeix de l’entorn digital en el que ens trobem i de la convergència amb organitzacions europees i internacionals”. En aquest sentit, ha assegurat que la finalitat principal és facilitar, a llarg termini, la coordinació amb aquestes organitzacions.

El projecte, iniciat al 2020 i finançat per la Unió Europea, està coordinat per la URV, la Universitat Carlos III de Madrid, la Universitat de Castilla-La Mancha, la Universitat de Granada, la Universitat de Múrcia i la Universitat d’Oviedo. A més, compta amb les anomenades early adopters, que són la Universitat del País Basc, la Universitat Autònoma i la Complutense de Madrid, la Universitat d’Alcalà, la Universitat d’Alacant, la Universitat de Burgos, la Universitat de Cadis, la Universitat d’Extremadura, la Universitat de Les Palmes de Gran Canària, la Universitat de Salamanca, la Universitat de Saragossa, la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla, la Universitat Pública de Navarra, la Universitat Rey Juan Carlos, la Universitat de Corunya, la Universitat de València i la Universitat Politècnica de València, que juntament amb les universitats coordinadores seran les primeres en implantar la iniciativa. Posteriorment, quedarà a codi obert perquè la resta d’universitats puguin utilitzar-la.

No obstant això, no s’espera que conclogui fins a partir de l’any vinent, moment en el qual es començarà a implantar el servei de certificació digital. Serà llavors quan s’haurà de cooperar amb les universitats sòcies per plantejar el manteniment del projecte i la seva infraestructura, ha afirmat Castellà.

La URV treballa per alinear-se a Europa

La URV ha incorporat el projecte CertiDigital al ventall de projectes estratègics que treballa en aquest mateix àmbit. En aquest sentit, Castellà ha afirmat que tot l’equip de Recursos Informàtics i TIC de la Universitat treballa des de fa molt de temps per tenir la part d’identitat i acreditació d’educació en totes les vessants alineades a Europa, amb la finalitat de facilitar la gestió de programes de mobilitat com l’Erasmus o la xarxa Aurora. Ara, com a part d’aquest nou projecte com a universitat coordinadora, busca facilitar, entre altres aspectes, la mobilitat i el reconeixement dels estudiants a nivell nacional i europeu.

Les jornades han comptat amb la participació de representants de les universitats sòcies del projecte, que s’han reunit a la sala de graus del campus Catalunya.