17/03/2021

La URV col·labora en l’estudi del patrimoni arqueològic vallenc

La Universitat, el Museu de Valls i l’Institut d’Estudis Vallencs signen convenis de col·laboració per a la investigació en les àrees de patrimoni, història i arqueologia centrades en Valls

Signatura del conveni entr ela URV i l'Institut d'Estudis Vallencs
D'esquerra a dreta: els investigadors de GRESEPIA Ivan Cots i Jordi Diloli; la rectora de la URV, María José Figueras; el president de l'Institut d'Estudis Vallencs, Francesc Murillo, i el gerent de la mateixa entitat, Francesc Xavier Domingo.

L’excavació del forn de ceràmica ibèric de Fontscaldes, al municipi de Valls, va complir cent anys el passat estiu, però al territori encara queda molta feina de recerca arqueològica per fer. Els investigadors del Grup de Recerca Seminari de Protohistòria i Arqueologia (GRESEPIA) del Departament d’Història i Història de l’Art de la URV creuen que el forn de Fontscaldes forma part d’un conjunt de quatre o cinc forns més. Els convenis que la Universitat Rovira i Virgili (URV) ha signat amb el Museu de Valls i l’Institut d’Estudis Vallencs tenen com a objectiu obrir noves línies de recerca sobre patrimoni vallenc.

L’investigador del GRESEPIA Ivan Cots planteja iniciar arran d’aquests convenis una nova investigació de Fontscaldes i “buscar la fórmula” per fer una excavació al jaciment ibèric de Vilar, també al municipi de Valls, on el grup de recerca de la URV ha fet la revisió dels materials que s’hi han trobat. “Les intervencions que s’han fet a la zona han estat sempre d’urgència, perquè s’havia de construir un edifici per exemple, però hi ha un gran volum de material que s’ha anat trobant”, explica Cots. “L’Institut d’Estudis Vallencs ha fet una gran tasca de salvaguarda i difusió del patrimoni arqueològic de Valls i, ara, des de la URV, volem col·laborar amb ells per incidir-hi encara més”, afegeix Jordi Diloli, també investigador del GRESEPIA i professor de la URV.

Actualment, l’equip investigador de GRESEPIA col·labora amb entitats i institucions locals com Instituto de Estudios Turolenses, Associació de Relacions Culturals Catalunya-Israel o ajuntaments com el de Tivenys, Caseres, Salou, Falset, o l’Espluga de Francolí, entre d’altres.