22/10/2018

La URV coordina les activitats del III Congrés Català de la Cuina a la demarcació

El congrés finalitzarà amb recomanacions als agents implicats en la innovació culinària

Un moment de la jornada tècnica de tast de l'avellana i valorització gastronòmica, que es va fer a la Cambra de Comerç de Reus el 8 d'octubre. L'activitat s'emmarca en el III Congrés Català de Cuina.

Fins al maig de 2019 se celebra a Catalunya el III Congrés Català de la Cuina, un esdeveniment que consta d’activitats a tot el territori amb l’objectiu d’analitzar i reflexionar sobre la cuina a Catalunya i respondre a la necessitat de millorar la fórmula i garantir-la per a les properes dècades. La Facultat de Turisme i Geografia coordina la comissió territorial del congrés al Camp de Tarragona, i el Campus Terres de l’Ebre, a través de la Càtedra d’Economia Local i Regional, és responsable de la comissió territorial a les Terres de l’Ebre. És per això que organitzen, tant conjuntament com en els dos territoris, una sèrie d’actes que aglutinen el coneixement acadèmic, científic i el dels agents socials de l’àmbit. El congrés es planteja com un procés d’anàlisi, per això s’espera acabar-lo amb unes conclusions i recomanacions als actors i agents implicats en la innovació culinària: els cuiners, els productors, les institucions de formació i de recerca, les administracions i la societat.

Les activitats d’aquest any de congrés ja es va iniciar a la demarcació els passats 8 i 10 d’octubre donant suport a dues jornades sobre la valorització gastronòmica i la dinamització econòmica de la DOP Avellana Reus. I el proper 5 de novembre tindrà lloc la jornada “Formació en gastronomia i turisme: FP + Universitat, la clau per un servei de qualitat turística”, organitzada per l’INS Escola d’Hoteleria i Turisme de Cambrils i la Facultat de Turisme i Geografia de la URV. Hi participaran 15 ponents formats en aquestes institucions, que són cuiners i professionals de renom vinculats al sector, entre els quals en destaquen quatre de restaurants que aglutinen 6 estrelles Michelin. Les inscripcions ja són obertes al web del congrés a Tarragona.

La Facultat de Turisme i Geografia articula les activitats al Camp de Tarragona en quatre eixos: gastronomia i formació; nutrició i innovació, amb la participació dels grups de recerca de la URV; gastronomia i territori, que girarà al voltant dels símbols d’identitat, com ara l’oli i el vi, i turisme i gastronomia. A més de les vuit activitats ja programades durant l’any congressual, la filosofia del congrés és acollir i ser altaveu d’iniciatives que ja es porten a terme al voltant de la cuina i la gastronomia. “També es proposaran altres activitats d’acord amb les necessitats i sensibilitats que mostrin els agents i actors d’aquest món al nostre territori, per la qual cosa estem oberts a rebre interessos i suggeriments”, explica Marta Nel-lo, degana de la Facultat de Turisme i Geografia.

En el cas de les Terres de l’Ebre, s’està treballant en la definició de les activitats, la primera de les quals serà una jornada sobre els productes gastronòmics del territori al proper mes de desembre. El director de la Càtedra d’Economia Local i Regional, Juan Antonio Duro, explica que durant el congrés volen reforçar el vincle que hi ha entre la promoció del territori i la gastronomia, ja que aquesta “és un punt molt fort a les Terres de l’Ebre”. Es plantegen totes les jornades “amb un component de projecció”, per això hi haurà noms internacionals al programa.

Les activitats del III Congrés Català de Cuina a la demarcació finalitzaran amb un workshop que revisarà el paper de la gastronomia i la restauració tant pel que fa a la seva repercussió econòmica i social, com pel que fa al paper de la imatge de les destinacions turístiques. Es pretén identificar així fórmules exitoses i iniciatives innovadores sobre les quals extreure conclusions i recomanacions que siguin “les eines per a la planificació estratègica (del sector) dels propers anys”, avança Nel-lo.

El congrés és una iniciativa promoguda per la Fundació Institut Català de la Cuina i de la Cultura Gastronòmica i el Campus de l’Alimentació, de la Universitat de Barcelona, entitats que són organitzadores conjuntament amb la Universitat de Lleida, Universitat de Vic, Universitat Oberta de Catalunya, Universitat de Girona i Universitat Rovira i Virgili.