09/05/2016

La URV porta tallers divulgatius a la tercera edició de la fira Tastet de Ciència

Escoles, instituts i divulgadors científics han tret els experiments al carrer aquest dissabte a Reus per participar a la tercera fira Tastet de Ciència, per on hi han passat centenars de persones de totes les edats. La URV hi ha pres part amb quatre tallers i alguns dels actes paral·lels que es van fer durant la setmana passada, dues conferències divulgatives i un monòleg científic. També hi ha participat l'equip del projecte APQUA, en col·laboració amb l'Escola Pau Delclòs

El Centre de Recursos Pedagògics del Baix Camp ha impulsat per tercer any consecutiu la  fira Tastet de Ciència, que enguany ha comptat de nou amb la col·laboració de la URV, a banda d’altres institucions científiques, educatives i privades. En aquesta fira hi han pres part alumnes i docents de 27 centres educatius de les comarques de Tarragona que hi han portat les experiències científiques que treballen a les aules i als seus laboratoris. Ha estat aquest dissabte, 7 de maig, durant tota la tarda, a la plaça de l’Univers de Reus.

Tallers científics de la URV

És una trobada en la qual s’impulsa l’apropament de les diferents disciplines científiques i les seves aplicacions a la població, fent-los participar d’experiències, models i simulacions. També s’han donat a conèixer les activitats i experiències que es realitzen a les aules dels centres educatius així com la tasca que es du a terme en diferents institucions de recerca d’arreu del país.

TastetCiència-16
Taller d’Estimulació dels sentits de la facultat d?Enologia de la Universitat.

La Facultat de Química de la URV hi ha impartit un taller titulat: “Química a la cuina” amb tres activitats. Una que ha consistit en fer cotó de sucre, una altra on s’ha ensenyat a fer una esferificació i una tercera sobre fluids reològics, on s’ha pogut comprovar com, depenent si la  interacció amb un fluid és suau o es fa amb força, aquest es comporta com a fluid o com a sòlid. La Facultat d’Enologia hi ha impartit un taller d’estimulació dels sentits, en el qual els participants s’han pogut submergir en el món de la per­cepció i els sentits ja que s’hi han mostrat els gustos principals així com les sensacions i l’associació d’aromes amb els gustos.

TastetCiència-16
Una imatge dels membres de l’equip de Predimed, informant dels beneficis de la dieta mediterrània a través d’un joc.

De la seva banda, la Unitat de Nutrició Humana, del Departament de Bioquímica i Biotecnologia ha estat presents a la fira amb un qüestionari sobre els punts d’adherència a la dieta mediterrània, per avaluar les tendències en alimentació dels participants. Al final del recorregut els participants han pogut saber si segueixen els mínims de consum recomanables per tenir una dieta saludable. I han pogut tastar alguns dels ingredients típics de la dieta mediterrània com fruites, verdures i pa amb oli.

TastetCiència-16
El grup de recerca Gresepia, hi ha portat un taller sobre l’alimentació dels ibers.

En aquesta edició de la fira, la tercera, hi ha estat present el grup Gresepia  del Departament d’Història i Història de l’Art que ja impartit el taller  “Saps què menjaven els ibers?”. Es tracta d’una activitat didàctica que se centra en una part de la recerca arqueològica que contempla l’estudi de les llavors i fruits d’origen arqueològic, anomenada arqueobotànica. Els visitants han hagut d’identificar exemples de llavors carbonitzades, tal i com les troben en un jaciment arqueològic, mitjançant el microscopi i un atles d’anatomia botànica, de manera que l’objectiu final ha estat esbrinar què conreaven i què menjaven els ibers.

D’altra banda, l’equip del Projecte APQUA de la URV també va participar en aquesta edició del Tastet, en col·laboració amb l’Escola Pau Delclòs de Tarragona. Un grup de 10 alumnes de 6è curs de primària van oferir als visitants un paquet de sis activitats experimentals: Vols fabricar polímers?, Arena màgica, Cucs atòmics, Com es netegen les aigües residuals?, Complement per torretes? i Extracció de lactosa.

Activitats paral·leles

A banda dels experiments d’alumnes,  docents i investigadors que s’han mostrat aquest dissabte a la fira, durant aquesta setmana passada es van organitzar altres activitats de divulgació de la ciència. Dimecres, el divulgador científic i professor de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química, Laureano Jiménez, va impartir dues xerrades sobre “Enginyeria forense: la ciència i la picaresca dels peritatges judicials”  i una altra de “La química de l’iPhone” que van despertat la curiositat d’alumnes i de professors. Dijous, Toni Vallès, investigador del Departament d’Enginyeria Química, va fer el seu monòleg sobre la llei de Murphy.

TastetsCiència-16
Laureano Jiménez va impartir una xerrada sobre enginyeria forense i una altra sobre la química de l’iPhone.

Tastet de Ciència és una iniciativa organitzada pel Centre de Recursos Pedagògics del Baix Camp. Ha comptat amb la participació directa de docents i alumnes de 27 centres educatius de les comarques de Tarragona i s’han mobilitat un centenar de professors i 250 alumnes. També ha comptat amb la col·laboració de 21 divulgadors científics, empreses i institucions relacionades amb l’àmbit científic, tecnològic o matemàtic.