09/07/2014

La URV organitza aquest estiu activitats de formació científica per a estudiants i professors de secundària

Aquesta setmana ha començat programa EstiURV adreçat a alumnes d'ESO, i segueixen els tallers del Campus Científic d'Estiu destinat a alumnes de tot l'Estat. Continua, també, el programa Aprofundiments per a professors.

Alumnes del segon torn del Campus Científics d'Estiu, participant al taller "Prehistòria i evolució humana".

Després dels bons resultats de la primera edició que es va fer l’estiu passat, aquest dilluns passat es van posar en marxa set dels vuit tallers del programa EstiURV. El vuitè taller començarà el proper dilluns, dia 14. En total hi participen 200 alumnes de 4t d’ESO de les comarques de Tarragona que han hagut de presentar la seva nota mitjana (d’ESO o de matèries específiques, depenent del curs)  i una carta de motivació. En la majoria dels cursos la demanda ha superat l’oferta de 25 places disponibles. L’objectiu dels tallers, que s’imparteixen els matins de dilluns a divendres,  és el d’ampliar els coneixements dels estudiants i despertar vocacions científiques.  Tots els cursos tenen una part teòrica i una pràctica.

Aquests són els cursos que van començar aquesta setmana:

• La nova biologia: No límits! : Els estudiants aprendran les bases de la biologia molecular i com portar-les a la pràctica amb el disseny d’experiments amb les tècniques de laboratori més actuals. El curs té una part teòrica- debat científic i tallers de disseny d’experiments- i una pràctica al laboratori.
  • Química-Bioquímica: El camí cap a un futur sostenible ha d’involucrar la química ja que tots els aspectes de la societat tenen alguna cosa a veure amb aquesta disciplina. La “química sostenible” o “química verda” implica una filosofia cap al disseny e implementació de productes i processos químics més segurs i amb menor o nul impacte mediambiental.
  • Conèixer l’arqueologia prehistòrica:  Descobrir el passat ens fa conèixer com som i perquè som com som. Descobrir el passat ens permet conèixer els mecanismes de l’evolució, i les eines que ens permeten entendre el passat remot on tot va començar. Els curs es divideix en diferents especialitats (Paleobotànica, Tecnologia lítica, Restauració, Antropologia i Zooarqueologia)
  • RobòTIC@: T’atreveixes a muntar un robot? A moure’l? Te l’imagines fent un combat de sumo?
  • Un tast d’arquitectura:  El curs és una mirada al món de l’arquitectura per mitjà de reflexions teòriques i pràctiques sobre els principis: dibuixa, projecta i construeix. Les activitats s’acompanyaran de passejades a  Reus per visitar la seva arquitectura Modernista i la Capsa Gaudí, acompanyats de professors experts en el tema.
  • Introducció al dibuix tècnic a les enginyeries : El  curs s’adreça a alumnes amb  inquietud per l’enginyeria i que vulguin introduir-se en els mecanismes de l’expressió gràfica. Es posarà èmfasi en la introducció als conceptes i sistemes de representació que s’utilitzen en el dibuix industrial, la representació de peces simples, geometria plana i isometria i la introducció al dibuix assistit per ordinador i pràctiques de CAD.
  • GRETLIE: Get REady To Learn In English : El curs es planteja com un seguit d’activitats interdisciplinàries. El propòsit dels tallers és preparar els alumnes que tot just han acabat l’ESO per enfrontar-se amb èxit a molts dels temes que cobreixen les assignatures obligatòries i algunes optatives del batxillerat, treballant amb materials en llengua anglesa, i mantenint una perspectiva internacional compatible amb les necessitats formatives del currículum català.
Estudiants d'ESO prenent part a la gimcana "Assentant les bases genètiques" dins del curs No límits! de l'EstiURV.
Estudiants d’ESO prenent part a la gimcana “Assentant les bases genètiques” dins del curs No límits! de l’EstiURV.

El vuitè curs d’EstiURV, “La biotecnologia a la teva taula” tindrà lloc la setmana del 14 al 18 de juliol.

Segona setmana del Campus Científic d’Estiu

D’altra banda i relacionat amb la formació científica dels joves, aquest dilluns van començar el segon torn dels Campus Científics d’Estiu . Son 30 alumnes més de primer de Batxillerat de tot l’Estat que, durant una setmana,  fan un dels quatre tallers que es realitzen aquest  juliol al campus Sescelades de Tarragona. L’objectiu del Campus Científic d’Estiu és el de facilitar als estudiants una aproximació a la ciència, a la tecnologia i a la innovació. A les activitats científiques hi prenen part 120 alumnes (30 per setmana), que estan guiats per professors universitaris i d’ensenyament secundari.

Formació per a professors

Aquest juliol s’imparteixen també els cursos de formació per al professorat de secundària sobre els coneixements i la recerca generats en les diferents disciplines acadèmiques, el que s’anomena programa Aprofundiments. Fins el passat divendres se n’han fet cinc i aquest dilluns van començar els cursos Història del món contemporani. Noves aportacions i propostes de treball a l’aula (II) i La normativa gramatical avui: estat de la qüestió i eines de consulta.

Professors de secundaria formant-se en un curs del programa Aprofundiments.
Elements relacionats