13/11/2014

La URV participa en la creació d’un paquet de mesures contra la discriminació a les xarxes socials

El paquet de mesures per combatre la discriminació a les xarxes socials és el resultat del projecte europeu I:CUD en què han col·laborat organitzacions de cinc països, entre elles, un equip d’investigadors de la URV

El  “Pack Antidiscriminació” compila recursos per combatre actituds discriminatòries en l’ús de les xarxes socials. Es tracta d’un material que es pot trobar i descarregar a la pàgina web www.digitaldiscrimination.eu/pack/ i presenta activitats, vídeos, enllaços o definicions pensades per tenir una utilitat pedagògica orientada al treball amb joves, tant en entorns educatius formals (escoles, instituts) com informals o a casa.

Aquest treball deriva de la feina de recerca desenvolupada pels investigadors David Dueñas, Àngel Belzunegui i Mario Arias, del grup de recerca de la URV SBRlab (Social and Business Research Lab), que han estat els encarregats de la direcció científica del projecte.

Aquest paquet de mesures pretén sensibilitzar i contribuir a prevenir la discriminació, especialment en el context de les xarxes socials; educar els joves en temes de seguretat a la xarxa per  fer-los conscients dels riscos i les implicacions de la seva presència virtual; obrir un diàleg entre joves i adults, i facilitar materials amb els quals desenvolupar empatia donant suport als joves en el desenvolupament de les seves respostes emocionals i cognitives per tal que es converteixin en usuaris informats, confiats i actius de la tecnologia.

L’objectiu és proporcionar una guia pràctica sobre com donar a conèixer les pràctiques discriminatòries emmascarades.

El treball és el resultat del projecte I:CUD (Internet: Creatively Unveling Discrimination) en què hi han col•laborat organitzacions de cinc països. Els professors i investigadors de la URV hi han participat  junt amb altres socis: l’Associació CEPS per a la creació d’estudis i projectes socials (Barcelona) –que ha dirigit el projecte- , el Think Tank Européen Pour la Solidarité (Bèlgica), el Centro Informazione e Educazione allo Sviluppo (Itàlia), el Collage Arts (Regne Unit) i la Fundatia PACT – Parteneriat pentru Actiune Comunitara si Transformare (Romania).

Durant els darrers dos anys l’equip ha desenvolupat una recerca per conèixer les formes de difusió dels continguts discriminatoris a les xarxes socials i, amb els resultats obtinguts, han realitzat  activitats pilot de treball amb joves en sessions a Barcelona, Bucarest, Brussel•les, Londres i Roma, així com una conferència internacional per discutir els resultats i les estratègies de lluita contra aquests continguts.

El paquet antidiscriminació té una orientació pràctica, i tots els seus continguts estan disponibles per tal de poder ser descarregats i utilitzats lliurement des de la web. En la secció “material” s’hi troben idees dirigides tant a joves i pares com a persones que treballen amb joves. En l’apartat de recursos per a pares i tutors hi ha idees sobre com encoratjar el comportament actiu i reflexiu i el bon ús de la tecnologia.

Els recursos per a educadors ofereixen activitats educatives que es poden utilitzar per  mantenir un diàleg sobre la no discriminació en línea. Per als joves, hi ha recursos com el test de seguretat on-line i propostes sobre “Com crear bons selfies” per promoure l’autoreflexió, el desenvolupament de l’empatia i proporcionar idees sobre com convertir-se en un usuari responsable i actiu de les xarxes socials.

Entre el material també s’hi troben les fitxes de resum de la formació, on se sintetitzen les sessions pilot amb joves i educadors que es van realitzar en cinc països de la UE durant 2013/2014. Les fitxes ofereixen una visió ràpida del que es va fer i donen  pistes als adults sobre com gestionar la discriminació digital.

El projecte I:CUD (Internet: Creativament Revelar Discriminació) ha estat cofinançat pel programa ‘DG Justice: Fundamental Rights & Citizenship Programme’ de la Comissió Europea. Teniu tota la informació a www.digitaldiscrimination.eu.