04/06/2019

La URV participa en un document per afrontar les necessitats de salut dels adolescents europeus

Es tracta d’un treball de la Xarxa PROEM de la qual en forma part Josefa Canals, catedràtica de Psicologia de la Universitat

Imatge: theps.net

El document “Addressing the health needs of adolescents in Europe”, és un informe elaborat per fer front a les necessitats de salut dels adolescents europeus per la Comissió d’Assumptes Socials, Salut i Desenvolupament Sostenible, que forma part del Consell d’Europa. Recull en les seves pàgines el treball realitzat per la Xarxa interdisciplinària per a la Promoció de la salut mental i el benestar Emocional en els joves (Xarxa PROEM) que lidera la Universitat de Jaén i en la qual, entre altres, hi participa la URV a través de la catedràtica de Psicologia Josefa Canals, investigadora del grup de recerca Nutrició i Salut Mental.

El document aprofundeix en els principals problemes relacionats amb la salut que pateixen els joves a Europa com l’ansietat i la depressió, trastorns de l’alimentació, embarassos precoços, malalties de transmissió sexual, autolesions, conductes adictives  o violentes i pensaments suïcides.

Una imatge dels membres de la xarxa multidisciplinària.

Aquest document, exposat i aprovat com a resolució per la Comissió Permanent de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa el passat 24 de maig, pretén ser una guia a seguir en la presa de decisions sobre polítiques europees socials i de recerca. En concret, advoca per donar suport a la recerca i els sistemes de salut pública, aconseguir que els mitjans de comunicació i l’educació conscienciïn sobre les bones pràctiques realitzades, i augmentar la inversió en salut juvenil perquè redundi en el benestar de les societats i les generacions futures. Aquestes recomanacions europees van en la línia de les Proposicions No de Llei (PNL) presentades recentment en el Congrés dels Diputats sota l’impuls de la Xarxa PROEM.

Al llarg de les seves pàgines, l’informe “Addressing the health needs of adolescents in Europe” estableix mesures a tenir en compte entorn de la salut mental juvenil, la salut sexual i l’obesitat infantil. La Xarxa PROEM apareix com l’única referència a una entitat o col·lectiu espanyol que se cita en la secció de salut mental. D’aquesta manera, el document assenyala que la Xarxa PROEM “ofereix un argument integral per a la priorització de la salut mental i les intervencions efectives dels adolescents”. Al seu torn, enllaça amb l’informe i full de ruta duts a terme per la Xarxa, que analitza l’estat actual, necessitats i recomanacions per a la millora de l’avaluació psicològica i la promoció de la salut mental i benestar emocional en els adolescents.

El full de ruta elaborat per la xarxa que lidera la Universitat de Jaén és l’única referència a una entitat o col·lectiu de l’Estat espanyol en aquest rellevant text elaborat per la Comissió d’Assumptes Socials, Salut i Desenvolupament Sostenible del Consell d’Europa, que pretén ser la guia en la presa de decisions sobre polítiques europees socials i de recerca.