16/04/2021

La URV tindrà un nou estabulari per a l’experimentació animal en aplicacions biotecnològiques

El Departament d'Empresa i Coneixement de la Generalitat ha atorgat una subvenció de 685.000 euros per a la construcció d'aquest equipament, que estarà enllestit l'any 2023

La Facultat de Medicina de la URV i l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) comptaran en dos anys amb un nou estabulari per a l’experimentació animal que permeti desenvolupar projectes de recerca basats en biotecnologia. Aquest ha estat un dels vint projectes singulars cofinançats pel Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya en el marc d’una línia d’ajuts destinada a impulsar la construcció, adquisició, habilitació o ampliació substancial d’edificacions per a infraestructures d’R+D. L’ajut atorgat a la URV ha estat de 685.000, i servirà per finançar el 50% d’aquest equipament, la construcció del qual suposa unificar en un sol espai els diferents serveis actualment distribuïts a la Universitat.

Una de les novetats principals respecte a l’estabulari actual és que el nou equipament disposarà dels equips necessaris per poder realitzar tècniques de fertilització in vitro que permetran el disseny i creació de noves soques d’animals transgènics (knock-in i knock-out), la crio-conservació i posada en funcionament de soques que repercuteix directament en un menor ús d’animals, ja que aquestes soques no s’han de mantenir en continu a l’estabulari i possibilita la realització d’estudis de reproducció assistida.

El nou estabulari comptarà també amb una zona d’estabulació sota condicions conegudes com a specific pathogen free (SPF), que actualment no existeix a la URV i que garanteix un estat sanitari superior dels animals, que en els estabularis convencionals es veuen exposats i afectats per patògens propis de la espècie. L’estatus SPF és una garantia d’estabilitat, representativitat i qualitat dels resultats de la recerca i obre la possibilitat a realitzar estudis de immunologia, de fàrmacs, vacunes, infeccions víriques, així com tots els estudis en què sigui necessari treballar amb animals immunosuprimits.

Aquest nou equipament, que s’ubicarà al campus Bellissens, permetrà dotar al territori d’una eina imprescindible pel desenvolupament d’una recerca experimental biotecnològica i preclínica de qualitat, que doni resposta a una necessitat creixent d’adequar la recerca en experimentació animal als estàndards de qualitat exigits actualment, potenciant i estimulant la recerca bàsica altament competitiva i assegurant el benestar animal en totes les condicions d’experimentació que duen a terme a les instal·lacions.

L’objectiu d’aquest nou estabulari, que tindrà un cost total de 1.370.000 euros, és oferir als usuaris la infraestructura i tècniques de producció animal necessàries per al desenvolupament d’aquells projectes de recerca que requereixin la utilització d’animals d’experimentació.

La ubicació geogràfica a on es troba la URV i els instituts de recerca associats que fan servir aquest tipus de instal·lacions, fa imprescindible que la disponibilitat del servei es trobi a prop dels equips de recerca perquè sigui realment útil i factible la seva utilització. El gran desenvolupament dels estudis mecanístics, de desenvolupament pre-clinic, la generació de colònies genèticament modificades, els estudis de micro-cirurgia amb tècniques quirúrgiques avançades, etc, fan que aquesta infraestructura sigui clau per garantir, mantenir i millorar la potencia en recerca biomèdica de la universitat. La capacitat de retenció de talent i la captació de nou talent al territori, va estretament lligada a la qualitat de les estructures de recerca disponibles.