28/10/2026
La Xarxa DESP-OB es reuneix al Campus Terres de l’Ebre per analitzar pràctiques eficaces contra la despoblació
La trobada avança en la creació d’un conjunt d’indicadors per mesurar la despoblació a escala local i regional

La trobada avança en la creació d’un conjunt d’indicadors per mesurar la despoblació a escala local i regional
La Xarxa Estratègica per a la creació d’un Observatori de la Despoblació i el Despoblament (DESP-OB), formada per onze centres de recerca de l’Estat espanyol, s’ha desplaçat a Tortosa per celebrar la tercera trobada al Campus Terres de l’Ebre de la Universitat Rovira i Virgili (URV), l’única universitat catalana que forma part de la xarxa. L’objectiu és conèixer de primera mà el territori i analitzar pràctiques eficaces contra el despoblament per fer front al fenomen de l’Espanya buidada.
A la benvinguda institucional, que ha tingut lloc aquest dimecres a l’Aula Magna, han participat el director del Campus Terres de l’Ebre, Xavier Farré; el director dels Serveis Territorials de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Miquel Alonso; l’alcaldessa de Tortosa, Mar Lleixà, i el coordinador de la Xarxa DESP-OB i director de l’Institut Universitari d’Estudis i Desenvolupament de Galícia (IDEGA), Rubén C. Lois.
Farré ha explicat que durant els dies 28 i 29 d’octubre es reuniran al campus totes les universitats i els centres de recerca que formen part del projecte, i ha situat les Terres de l’Ebre com “un dels referents més importants en despoblació”. El director ha qualificat la iniciativa, que ja suma 15 mesos de feina, com ‘un projecte de futur’ i ha destacat la importància d’analitzar amb deteniment les pràctiques contra el repte demogràfic per “aconseguir resultats enriquidors per al conjunt de la societat espanyola”.

L’alcaldessa, per la seva banda, ha remarcat el caràcter multidisciplinari de DESP-OB i la generació de coneixement des de l’acadèmia per aplicar polítiques públiques. Ha afegit que en llocs com Tortosa són importants les mesures que retinguin talent, i ha assenyalat “el teletreball com una oportunitat per a les persones que no tenen la possibilitat de viure a les seves ciutats”.
La iniciativa DESP-OB neix de l’IDEGA, un institut de la Universitat de Santiago de Compostel·la (USC) que va obtenir el finançament del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats per posar en marxa la xarxa estratègica. Aquesta iniciativa vol analitzar, fer visibles i afrontar els processos de despoblació a Espanya des d’una perspectiva interdisciplinària. A més de l’IDEGA i la URV, a DESP-OB hi participen unitats vinculades a les universitats d’Oviedo (RegioLab), Lleó (GIEA), Saragossa (CEDDAR), les Illes Balears (GREI), València (UDERVAL-IIDL), Alacant (IEI), Múrcia (CEMUGE) i Màlaga (INACOM), així com el Grup de Recerca sobre Envelliment (GIE) del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC).
La xarxa reuneix especialistes en geografia, economia i ciències de la comunicació, i configura un espai de recerca orientat a comprendre i abordar el repte demogràfic des de múltiples perspectives. La primera trobada es va fer a Lugo i la segona, a Mieres. El coordinador, Rubén C. Lois, ha explicat que aquestes reunions permeten descobrir territoris i fer un seguiment de bones pràctiques. “La coordinació ens permet observar molts exemples de problemàtiques similars pel que fa a fenòmens de regressió demogràfica, de declivi de determinades àrees rurals o d’abandonament de pobles”, ha afirmat.
Els diferents equips avançaran a Tortosa en la creació d’una bateria d’indicadors sobre les àrees rurals. “Necessitem crear índexs complexos i treballar en coordinació amb les administracions. I, d’altra banda, aquestes trobades ens permeten l’aproximació qualitativa: cal trepitjar el terreny i parlar amb les persones”, ha detallat Lois. Els membres de la xarxa visitaran la ciutat i la Terra Alta, on els rebrà el Consell Comarcal. També aniran a Corbera d’Ebre amb el Consorci Memorial dels Espais de la Batalla de l’Ebre (COMEBE) i al Celler Cooperatiu de Gandesa, acompanyats del president de la cooperativa.
