19/07/2019

L’ACUP reclama al Govern una acció immediata per a fer front a la greu situació financera de les universitats públiques

Rectors i presidents dels Consells Socials reclamen recuperar el finançament de 900 milions d'euros l'any 2020 en un nou manifest

L’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), de la qual forma part la URV, torna a demanar al Govern de la Generalitat la millora del finançament públic, recuperant els 900 milions d’euros l’any 2020. L’ACUP ha emès el següent comunicat aquest 19 de juliol sobre el manifest signat pels rectors i presidents dels Consells Socials de les universitats:

“Els rectors i les rectores, i els presidents i presidentes dels Consells Socials de les universitats de Barcelona, Autònoma de Barcelona, Politècnica de Catalunya, Pompeu Fabra, Girona, Lleida, Rovira i Virgili i Oberta de Catalunya, han fet públic un nou Manifest en el qual reclamen una acció immediata dels poders públics i del Govern de la Generalitat de Catalunya per situar les universitats i la recerca científica com a prioritat estratègica de país.

El Manifest alerta que la situació del sistema universitari públic és crítica i que la desinversió pública en universitat i en recerca a Catalunya en els darrers anys comença a afectar el funcionament ordinari i els resultats de l’activitat universitària. “S’ha passat d’un finançament de la Generalitat a les universitats de 908 milions d’euros l’any 2009 a un finançament de només 766 milions d’euros l’any 2017”, remarca el Manifest.

Els rectors i rectores de les universitats públiques catalanes proposen 10 mesures específiques per a afrontar aquesta situació, entre les quals destaquen:

• Aprovar i posar en marxa el Pacte Nacional per a la Societat del Coneixement, amb el lideratge del Parlament i el Govern de la Generalitat i la plena col·laboració de les universitats i la resta d’agents del sistema de coneixement a Catalunya.
  • Afavorir una major autonomia institucional de les universitats públiques.
  • Posar en marxa un pla de xoc de la Generalitat per a la millora del finançament de les universitats públiques pel període 2020-2022, amb l’objectiu de garantir el funcionament ordinari de les activitats acadèmiques i la qualitat universitària.
  • Reduir progressivament les taxes i preus universitaris aplicats per la Generalitat, fins assolir una reducció aproximada del 30%

En aquest context, ahir dijous, 18 de juliol, el president de l’ACUP i rector de la UB, Joan Elias, va fer una compareixença davant la Comissió d’Empresa i Coneixement al Parlament de Catalunya, en la qual va defensar la necessitat de reforçar l’autonomia universitària i de recuperar l’any 2020 el finançament públic de la Generalitat de 900 milions d’euros.

Així mateix, els rectors i rectores de les vuit universitats públiques catalanes es van reunir amb el president Quim Torra al Palau de la Generalitat el dimecres 17 de juliol. En aquesta trobada, els màxims representats de les universitats públiques catalanes van expressar a Torra, entre d’altres, les seves reivindicacions a nivell de finançament, les quals el president Torra considera “justes i legítimes”.”