08/10/2014

L’Associació Catalana d’Universitats Públiques fa un homenatge a Francesc Xavier Grau

L'Associació Catalana d'Universitats Públiques ha fet un càlid homenatge a Francesc Xavier Grau, exrector de la URV, per la seva contribució a la millora del sistema universitari públic de Catalunya. Ha estat el dimecres 8 d'octubre a migdia, al Paranimf de la Universitat, a Tarragona.

Amb l’homenatge es volia reconèixer la seva tasca durant els vuit anys com a rector, que ha superat àmpliament l’àmbit de la URV i s’ha extès al sistema universitari català i espanyol, amb moltes aportacions de qualitat.

Francesc Xavier Grau ha estat acompanyat per una àmplia representació de les universitats catalanes: els rectors Dídac Ramírez (UB), Enric Fossas (UPC), Josep Antoni Planell (UOC), Josep Mª Granell (URL) i Jordi Montanya (UVic); i els exrectors Josep Samitier (UB), Joan Josep Moreso (UPF), Anna M. Geli (UDG), Joan Viñas (UdL) i Antoni Giró (UPC). Han estat presents representants polítics de la Generalitat i del territori, els alcaldes de Tarragona, el Vendrell i Tortosa, representants d’empreses, a més de l’exrector de la URV Joan Martí i Castell i responsables acadèmics i membres de la comunitat universitària.

En l’inici de l’homenatge el rector Josep Anton Ferré, que ha manifestat estar orgullós, com a representant de la Universitat i també personalment, de l’homenatge a Francesc Xavier Grau, ha reivindicat la importància de la funció directiva a la Universitat i en general a les institucions públiques. S’ha de posar en valor, ha remarcat, per la seva rellevància i la necessària qualitat que ha de tenir.

Roberto Fernández, rector de la UdL i president de l’ACUP, associació organitzadora de l’acte, ha agraït les reflexions fetes per FX Grau en aquests anys sobre la universitat catalana, espanyola i internacional. L’ha qualificat d’home de diàleg, de consens, col·laborador i afectuós, i alhora amb unes conviccions fermes.

El president de l’ACUP ha volgut explicar les lliçons que va aprendre d’ell mentre van treballar junts: que primer és el país, però no sense les universitats, perquè és compatible servir la universitat de cadascú i el sistema universitari català; la importància de la llibertat i l’autonomia a la Universitat; i la importància de l’aplicació del mètode científic, del rigor necessari en les dades en l’estudi dels diferents àmbits de les  universitats com a institucions. I una última lliçó: que és la comprovació que és difícil ser rector/a de una universitat sense estimar-la. FX Grau ha estat rector d’una universitat que ha viscut des dels seus inicis i a la que estima.

Per parlar de l’exrector de la URV han intervingut Anton Valero, president del Consell Social; Josep Poblet, president de la Diputació de Tarragona; i Josep Fèlix Ballesteros, alcalde de la ciutat. Antoni Castellà, secretari general d’Universitats i Recerca, ha explicat que el va conèixer l’any 2007, amb el Pacte Nacional per a la Recerca i la Innovació. L’ha qualificat d”home de país i de sistema universitari”, i una bona persona.

El president de l’ACUP Roberto Fernández ha lliurat una placa de reconeixement a FX Grau, que a partir d’ara serà el director científic de GUNI, Global University Network for Innovation, la presidència i la secretaria general de la qual acull l’ACUP.

En la seva intervenció a la cloenda de l’acte, l’exrector de la URV i expresident de l’ACUP ha manifestat que ser professor d’universitat és “la millor professió del món”, perquè satisfà la curiositat insaciable. També és un privilegi haver ajudat a construir la universitat, i encara més dirigir-la com a rector. Tasca que, ha afirmat, “m’ha fet créixer com a persona”.

Ha donat les gràcies a totes les persones que han col·laborat amb ell, com els seus equips de direcció, els responsables acadèmics i gestors de la universitat, les administracions o els rectors i rectores catalanes; i ha dit que sempre s’ha sentit ben rebut i escoltat. La universitat ocupa avui, ha remarcat, un lloc central en totes les estratègies econòmiques, socials o de país que es fan. “El meu repte personal-ha explicat -és ara tornar a crear coneixement en la meva àrea”, de mecànica de fluïds i de fenomens de transport.

Ha acabat recordant que en l’actualitat es viu un moment únic, amb la globalització/localització, i ha recomanat, una vegada més, l’imprescindible acostament universitat-empresa, que és un repte pendent: fer arribar a la societat, creant riquesa, el coneixement creat.