25/06/2019

La URV guanya l’exhibició de cotxes moguts per reactius químics al Congrés Internacional d’Enginyeria Química

Els estudiants de l'ETSEQ treballen per crear l'associació URVan per competir a nivell internacional

Els estudiants del grau d'Enginyeria Química amb l'automòbil propulsat per energia química a la competició del Congrés Internacional d'Enginyeria Química.

Un equip d’estudiants de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ) de la URV ha guanyat la cursa d’exhibició de cotxes propulsats per energia química contra la Universitat de Cantàbria. L’esdeveniment va tenir lloc el 17 i 18 de juny a Santander, en la conferència d’estudiants del 3r Congrés Internacional d’Enginyeria Química.

Hi van participar 6 estudiants dels graus d’Enginyeria Química i d’Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris, que estan treballant per crear l’equip URVan amb la mirada posada en la competició internacional ChemEcar, que se celebrarà l’any 2020 als Estats Units. Abans, però, tenen una prova de foc en la competició que es farà el 17 de juliol a les instal·lacions de la Universitat Politècnica de Catalunya.

URVan és l’extensió del projecte integrador que fan els estudiants de 1r d’Enginyeria Química, en el qual han de dissenyar i fabricar precisament un mòbil que es mogui gràcies a un reactiu químic i que incorpori un sistema de frenada també amb energia química, tal i com se’ls demana a la competició internacional ChemEcar. Ara l’equip d’estudians dels darrers cursos vol incorporar estudiants d’enginyeria que assegurin el relleu i també d’altres disciplines. A més a més, busca patrocinadors que els permeti finançar el cost de competir als Estats Units.

Per a la competició de demostració contra la Universitat de Cantàbria, els membres de l’equip van dissenyar un cotxe elèctric amb una bateria que funciona gràcies a la reacció del periòxid de magnesi, amb un electrode de coure. Mentre que per a la parada van utilitzar l’eletricitat i l’aigua de manera que trencant la molècula d’aigua es generava hidrogen que desplaçava un èmbol amb una agulla fins a rebentar un globus que feia aturar el circuit elèctric.

Mòbil autopropulsat amb una reacció de periòxid de magnesi.

Aquest giny els va portar a fer la millor posició, a només 97 centímetres de distància de la meta (calia recórrer 16,2 metres) transportant 300 grams de pes en 2 minuts. Tots aquests condicionants van ser desvetllats per l’organització uns minuts abans de l’inici de la prova, de manera que calia calibrar i adaptar el mòbil en poca estona.

Amb aquesta fita, els estudiants de la URV han posat en joc les habilitats de treball en equip, lideratge, comunicació, resolució de problemes i conflictes i l’adaptació al canvi, que es posa en pràctica en els projectes integradors dels ensenyaments de l’Escola.

Els estudiants participants van ser Alba Zurita; Oscar Navarro; Angel Latorre; Diego Raya; Montserrat Deny i Victor Canela. El tutor de l’equip és el professor Ricard Garcia Valls.